Min placeringsstrategi ~ Mot miljonen

måndag 2 november 2009

Min placeringsstrategi

Det har skrivits om aktiestrategier i ekonomibloggosfären den gångna veckan. Jag tycker detta är mycket positivt då det är mycket viktigt att ha en strategi, som du tror på, när du ger dig in i aktiehandel. Annars är det lätt att följa flockbeteende och stundens ingivelser alltför mycket och hamna i ett nollsummespel.

Jag tänkte också beskriva min egen placeringsstrategi, något som jag beskrivit tidigt i bloggens historia. Den ser ut enligt följande:
  1. Jag är inte kortsiktig. Jag är för okunnig på trading därför håller jag mig undan detta. Därmed inte sagt att jag är långsiktig och tänker hålla fast vid mina innehav under 20 år framåt. Däremot placerar jag gärna i företag som jag tycker är stabila, har en affärsidé som jag förstår och som jag tror har en potential inom loppet av 1 år. Sedan kan jag mycket väl byta innehav. Kill your darlings för att låna ett uttryck från konsten.

  2. Jag placerar med konjunkturen i bakhuvudet. Jag vill under något/några år testa om det finns någon substans i den gamla konjunkturtanken att sektorer följer ett mönster ut ur konjunkturen. I så fall skulle följande tågordning för sektorer vara: Därför ligger jag nu viktad åt Råvaror och industri. Det skall bli intressant att se om det faktiskt blir dessa sektorer som vinner mark snabbare på väg ut ur lågkonjunktur. Jag har också funderat på om jag skall byta sektor att vikta mot efter att vi nått en bit in i konjunkturcykeln. Utvärdering följer inom något år….

Så här tänker alltså jag just nu. Tyck gärna till vad ni tror om dessa tankar eller beskriv vad ni själva har för placeringsstrategi!

Läs också:
Bli rik på konjunkturer
Fondsparande - köp och sälj efter konjunkturerna

3 kommentarer:

Herr K sa...

Jag tror din strategi är klok :) Själv ligger jag ganska tungt i energi och råvaror (olja och basmetaller/spannmål), då jag räknar med kraftiga prisuppgångar på dessa när efterfrågan ökar i framförallt Kina. Gissar att du också har lite av samma tankar iom ditt innehav i SSAB?

Sen exakt vart vi befinner vi oss i konjunkturen är som vanligt svårt att säga...

inte miljonär än sa...

jag hoppas ju att det finns någon slags substans i strategin. Men jag är inte övertygad själv om det än. Men jag tänkte för något år sedan att jag måste ju prova för att lära mig. Så vi får se nu framåt.

Ja, det var ju min tanke med SSAB men än så länge har de ju verkligen inte imponerat.

Herr K sa...

Nej, det är samma med mina största innehav, Lundin Mining och PA Resources, inte speciellt imponerande. Dock så kommer det ju inte vända till högkonjunktur än på ett tag och efterfrågan ökar. Men men, hur det blir återstår att se, ingenting är skrivet i sten!