Låna pengar till aktier - veckans undersökning ~ Mot miljonen

måndag 9 november 2009

Låna pengar till aktier - veckans undersökning

Räntan i Sverige är låg. Det är billigt att ta lån, samtidigt har börsen gått fantastiskt under året. Dessutom har Avanza den senaste tiden gjort reklam för det de kallar superlånet.

Jag minns att jag läste med förundring hur den nu avsomnade bloggen miljonär innan 30 vågade ta ett lån på 100 000 kr för aktiehandel. Han är nu miljonär. Skulle jag eller du våga göra likadant? Veckans undersökning blir alltså om ni läsare redan lånar pengar till aktier eller skulle kunna tänka er detta. Ni svarar på undersökningen direkt här i inlägget och resultatet kommer att presenteras i slutet på veckan:
(OBS! Jag har inte fått enkätformuläret att fungera i rss-läsaren från google så ni kanske måste gå till inlägget för att delta... kanske jag löser det under dagen)

7 kommentarer:

john sa...

Jag har för mig att "smart Privatekonomi" har frågat om samma sak. Jag svara likadant här:

OM jag någon gång skulle låna låna till aktiehandel så hade gjort enligt följande:

1. Jag sparar först ihop 30 000kr.

2. Sedan tar jag ett lån på 100 000kr och bestämmer mig för att sätta stop-loss på -30 000kr, alltså om jag förlorar mer än 30 000kr så är "spelet slut" så att säga.

Det blir lite som en hävstångseffekt fasst jag har råd att betala tillbaks eventuella förluster (nu tog jag inte med räntan på lånet i detta exempel).

Mvh //Ekonomisk trygghet

Herr K sa...

Det stämmer att jag haft samma fråga uppe, som John säger. Tidigare har jag definitivt räknat bort tanken på att låna pengar för aktiehandel, men Johns idé tycker jag verkar vettig. Så länge man kan skydda sig ifrån att stå där med en skuld man inte kan betala tillbaka är det ok, annars är det för stor risk för mig i varje fall.

inte miljonär än sa...

- John och Herr K, tänk det hade jag glömt, annars hade jag nog valt ett annat ämne... ;-)

Jag tycker att din idé John är väldigt bra. Smart! Har aldrig tänkt så.

zed sa...

Jag använder belåning dock är det marginellt, men det ger den där extra lilla hävstången.
Till avanzas ränta på ca 1,45% så kan jag tanka på mig en del stabila aktier så som, H&M, Investor, SCA osv. och betala tillbaks räntan + en liten amortering med direktavkastningen.
Däremot kommer dessa aktier säljas när räntan stiger vilket även borde bli i närheten på nästa topp.

För tillfället är belåningen på ca 14%, hade jag ägt aktier för 100kr hade alltså 86kr varit egna pengar samt 14kr bankens, det ska mycket till för att jag inte ska ha råd att betala min belåning.

inte miljonär än sa...

- zed: tack för din kommentar, det är intressant att höra. Faran är kanske att belåna utan att själv ha en rejäl egen portfölj eller buffert?

zed sa...

Jag tror att faran ligger i att överbelåna vid fel tillfälle, mycket handlar om timing när det gäller aktier, att köpa aktien med 3-5% skillnad i priset kan göra att man får / förlorar ett helt års avkastning.

Belånar man på toppen av en börscykel så kommer man helt klart kunna få problem, speciellt ifall man lånar för mycket.

Själv har jag lånat en liten summa och detta i närheten av botten på cykeln, vilket ger en extra hävstång på uppgången samt att när vi når toppen så kommer min belåning kanske stå på 8-10 % istället för 14% som idag.

smslån sa...

Tack for Gr8 info.
Cheers