Konjunkturtankar och Motmiljonen på facebook ~ Mot miljonen

tisdag 3 november 2009

Konjunkturtankar och Motmiljonen på facebook

Jag har försökt se ekonomiutvecklingen ur ett fågelperspektiv. Det var svårt. I alla fall för en liten skäggig bloggare som jag. Jag dristar mig ändå att skriva det jag läst och tänkt på här.

Konjunkturindex
Under den gångna månaden så fortsatte konjunkturbarometern att stiga ytterligare. Index gick från 90,7 till 94,8. Detta kan förstås tolkas på en mängd olika sätt då resultatet bygger på vad företag och hushåll tror och inte på konkret statistik. Allmänt tycker jag man kan säga att förväntningarna på uppgång faktiskt stiger vilket medför möjligheten till detta. Risken är dock att de högre förväntningarna skapar fall då hård fakta möter oss som en ångvält i våra våta pengadrömmar.

I pressmeddelandet från konjunkturinstitutet redovisas i alla fall att branscher som exempelvis träindustri, massaindustri, järn- och stålindustri och resebyråer anses vara på väg uppåt. De branscher som är på väg nedåt enligt index är exempelvis bygg, elektronik, hotell och restaurang .

Vad har fått börsen att röra på sig?
Rapporterna som kommit in under de gångna veckorna tycker jag har legat i linje med vad de flesta förväntat sig. Börsen har gått lite upp och lite ned och ligger ju för tillfället inom ett visst spann utan att lyckas bryta igenom åt något håll.

När vi väl fått ett starkt hopp uppåt så tycker jag att det har berott på positiv makrostatistik, främst från USA. Rapporterna verkar vara så spretiga att det är endast sådan statistik som kan häva börserna åt något håll. Exempel på detta kan vara inköpschefsindex från USA från slutet på förra veckan som fick börsen att sticka uppåt. Däremot tror jag att svårigheterna att ta sig uppåt nu under en lång tid mycket väl kan medföra kraftigare fall och tillbakagångar. Lite halvtidspaus måste kanske till innan nästa halvlek påbörjas.

Så vad har jag egentligen skrivit här? Det vete tusan faktiskt. Det kan gå upp eller det kan gå ned. Inga fantastiska analyser eller lägesbeskrivningar här inte. Det är tur att inte jag är analytiker, även om de säger ungefär samma sak.....

För övrigt så finns nu Mot miljonen även på facebook. Det är en läsare som skapat denna grupp, efter min tillåtelse, och du hittar den här. Själv är jag inte riktigt med i facebooksvängen. Det kanske är dags snart nu.

Läs också:
Odla mer hemma och spara pengar och miljön
Risk vid börshandel

2 kommentarer:

Herr K sa...

Att representera bloggen på Facebook är faktiskt en tanke jag diskuterade med en kompis för ett par månader sedan. Dock gjorde jag aldrig slag i saken då jag inte ens personligen är medlem...

Jag tror dock att om det är någonstans man kan hitta en ny, stor läskrets så är det på Facebook. ALLA är ju där! :P

inte miljonär än sa...

Det kanske stämmer, jag vet inte. Nu är det ju inte jag själv som gjort gruppen utan en läsare. Detta tyckte jag var kul så jag tillät att den skapades....

Kör hårt säger jag!