Google-analytics och företagshemsidan ~ Mot miljonen

lördag 14 november 2009

Google-analytics och företagshemsidan

Det är egentligen smått fantastiskt att google analytics är helt gratis. Det är ju ett utmärkt analysverktyg för se hur din blogg eller sajt fungerar. Nu är jag inte på långa vägar en avancerad användare av detta verktyg men jag brukar i alla fall klicka runt som en yr höna i det och då ser man ändå en hel del. Nu tänkte jag visa lite här på bloggen hur trafiken på http://www.matematikvideo.se/ ser ut.

Hur många sidvisningar är det?
De senaste två-tre veckorna har det varit ca 80-200 sidvisningar per dag. Det man kan tänka på i detta sammanhang är att sajten inte har särskilt många sidor för tillfället. Det är ca: 15 sidor man kan klicka runt på. Så det är jag ganska nöjd med. När jag tittar in på de specifika videosajterna så befinner sig de flesta besökarna i snitt på varje videogenomgång lika länge som videon pågår (några sekunder mindre). Detta kanske kan innebära att de faktiskt tittar klart på videon och inte är missnöjda med den en bit in och ger upp. Det tar jag som en skön bekräftelse att i alla fall någon uppskattar mina videos.

Varifrån kommer besökarna?
De flesta av mina besökare kommer från google sökmotor. Jag ligger för tillfället inte särskilt högt i sökresultaten på de ord som jag testat tex mattehjälp, matematikhjälp. Jag hamnar först på 2-3 google sidan vilket antagligen inte genererar särskilt mycket trafik. Här finns det massor att göra! Jag har dock ingen önskan för tillfället att sitta och jobba med länkning utan vill först få klart den första kursen. Därefter finns det hel del länkarbete att jobba på… Det finns ju mängder av skolor med sajter därute där det finns elever som kan vara intresserade av sajten.

Vad gör jag annars
Ja, för närvarande så står jag fortfarande och stampar med att göra klart Ma B. Det är endast lite lite kvar nu så får jag bara lite ledig tid och kraft så kommer det att gå snabbt. Det närmar sig alltså med små små myrsteg.

För övrigt är detta det 300:e inlägget i bloggens historia....

4 kommentarer:

ZedsDead sa...

Har du en mail man skulle kunna nå dig på? Skulle vilja höra en sak med dig nämligen!

Per Penning sa...

Du jobbar på bra! :)

inte miljonär än sa...

Zedsdead: min blogg mail är intemiljonar@gmail.com

Per Penning: Tackar

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Grattis :) Det tar sig!