Fortnox - rapporten ~ Mot miljonen

onsdag 4 november 2009

Fortnox - rapporten

Fortnox utvecklat en webtjänst för företags bokföring, fakturering, tidredovisning, säljstöd osv. Företaget har funnits sedan 2006 men börsnoterades i maj 2007. Idag rapporterade de för det tredje kvartalet.

Fortnox är ett av de företag som jobbar med det så kallade "molnet". Dvs man erbjuder helhetstjänster för ett företag/privatperson inkluderande servrar, mjukvara och support utan att kunden själv behöver installera något hos sig. Fortnox ansvarar för backuper och utvecklande av tjänster, det enda kunden behöver är en dator och en uppkoppling. Fördelarna med detta är förstås stora, framförallt för mindre företag.

Innan rapporten var fortnox klara med ett antal nya tjänster t.ex. e-fakturering och lönehanteringssystem. Detta har troligtvis gjort att förväntningarna skutits upp lite för mycket nu innan rapporten. Hur har det då gått för företaget sedan den senaste rapporten?

Siffrorna
Omsättningen har förvisso minskat sedan Q2 men resultatet har förbättrats avsevärt. För Q3 ligger det på -33 kkr och för jan-sept på -191 kkr. De har alltså inte på något vis nått "break even" men det närmar sig. Tydligen har kostnader för utvecklingen av programvaran varit mycket höga. Nu har de lanserat flera nya tjänster och förhoppningsvis slipper de då utvecklingskostnader. Det finns alltså en möjlighet att företaget når positivt resultat inom den närmsta tiden. När detta kan ske vet jag inte.

Vad gör jag nu?
Personligen tror jag på företagets idé och jag tror att de på lång sikt kommer att nå resultat. Idag stiger aktien (har pendlat mellan +8-10%) men jag är rätt övertygad om att vi får en dipp framöver. Då kommer jag att öka mitt innehav.


Läs också:
Retail and brands
Fortnox AB
Seabased AB

Inga kommentarer: