Företagssajt - integreringen av wordpress klar ~ Mot miljonen

onsdag 18 november 2009

Företagssajt - integreringen av wordpress klar

Jag har nu lyckats integrera klart www.matematikvideo.se med en installation av wordpress och blogg. Det svåra i processen var att anpassa wordpress så att utseendet blir detsamma som på sajten. Men efter (ganska mycket) kämpande med css-mallar, wordpress-plugin och php kod så är jag nu relativt nöjd. Syftet med att integrera wordpress är framförallt att lättare kunna skapa interaktion med användarna och att jobba med länkarbete när det är dags för det.

Det kommer också att vara bra på flera andra sätt som jag ännu inte vet om. Tror att jag i slutändan säkert kommer att kunna uteslutande publicera sidor med hjälp av cms:et bara jag blir lite mer säker med alla plugin och grejer.


Jag är även klar med alla genomgångar i matematik B nu. Det är VÄLDIGT skönt. Så nu skall jag och en webkille ordna med en databas med inloggning.



Läs också:
Google-analytics och företagshemsidan
Skatteverket och Intemiljonärän
Kapitalförsäkring, trötthet och företag

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att sidan börjar bli klar.
Ska bli intressant att kolla in dina MaB-videos när de kommer upp.

En fråga:
Ser ut som du spelar in dem i Camtasia men vad använder du för program att göra dina animationer i?

Mvh - Niklas - Ma/media-läraren

inte miljonär än sa...

- Niklas, tackar! Jupp jag använder Camtasia som jag tycker är bättre än alla gratisvarianter på skärminspelningsprogram som jag har sett.

Animationerna är mestadels gjorda i enklast möjliga program nämligen powerpoint. Jag ritar alla figurer själv i en photoshop kopia som heter paint.net. Sedan använder jag lite hjälpprogram som graph, photoshop, adobe aftereffects, equation editor.

Jag har en tablet PC så handritningar blir enklare. Sedan har jag en relativt bra mic som kostade några tusenlappar vilket också är en förutsättning för att göra relativt bra instruktionsvideos.

Nu avslöjar jag alla mina erfarenheter... ;-)

Bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

Camtasia och ett headset från Biltema för 39 kr räcker! Jag lovar.

Du behöver ingen webbkille för att kika över "inloggnign", speciellt om du har wordpress. Det finns plug-in för den delen, dock kostar det ca 1 000 kr, men väl värt vart enda öre

Lycka till med siten. Informationsprodukter att sälja "is tha shit" :)

Anonym sa...

Haha, vi har alla hemligheter...

Tänkte nästan att det var PowerPoint du använde, kanske får börja använda det för att få lite mer liv i mina videos.
Själv spelar jag bara in vad som händer på skärmen och pratar i ett Sennheiser-headset som ger bra ljud. Tablet-PCs har vi på jobbet men har funderat på att använda min Wacom-platta att rita med, är inte så insatt i hur Tableten funkar än. Använder du den i undervisningen också?

Mvh - Niklas - Ma/media-läraren

inte miljonär än sa...

- Bli rik och ek ob: Ja man hoppas ju att denna informationssajt skall kunna fungera... Vad det gäller inloggningsbiten så visste jag inte att det fanns som plugin i wp. Värt att kolla upp

- Niklas: Ja jag använder tablet PC i undervisningen och tycker att det är ett helt underbart IT-pedagogiskt verktyg. Bättre än smartboard enligt mig. SKöter i princip alla genomgångar med den. Sennheiser är ju kända för att göra bra grejer så det förstår jag att det fungerar bra. Jag använder en Rode podcaster (USB anslutning) som jag är väldigt nöjd med. Blir i princip inget brus i originalinspelningarna, ljudet blir dock sämre när jag konverterar till mpeg format men det får man stå ut med om man vill att streamingen skall gå smidigt.