Fattar man bättre beslut i hatt? ~ Mot miljonen

onsdag 11 november 2009

Fattar man bättre beslut i hatt?

Såg ett inslag i igårkväll på tv4 nyheterna som jag kan rekommendera. Det är kommundirektören Kristiina Kusonen Eriksson i Laholm som har köpt hattar för 18 000 sek som skall användas när kommunpamparna i Lahom fattar beslut. Se klippet nedan och nej, det är inte första April!



Funderar nu på om jag skall köpa ett gäng hattar och ha på mig när jag köper och säljer aktier. Exempel på hattar jag vill köpa:
  • Säljhatten: Denna tar jag på mig då jag vill hitta rätt kurs att sälja vid.
  • Nyemissionshatten: Denna är troligtvis blommig och jag tänker använda den vid beslut om jag skall vara med i nyemissioner.
  • Betala räkningshatten: Denna kommer att vara gjord av kvitton ihopsydda med sytråd och används då jag betalar mina räkningar. Allt kommer att bli lättare!
  • Blogghatten: Denna är blå (varför vet jag inte) och används när jag skriver längre blogginlägg.

Summa för alla hatter: 4*300kr = 1200. Räkningen skickar jag till Lahoms kommunkontor.

Vilken hatt skulle du vilja ha?

6 kommentarer:

J sa...

Det är faktiskt heelt sjukt. Såg en annan bloggare som tog upp det på ett mer rakt-på-sak-sätt.

http://shootmeagainiaintdeadyet.blogg.se/2009/november/gult-for-smart-budgeterande.html#comment

Och ja, jag är beredd att hålla med er båda.

Herr K sa...

Man skulle även kunna vända detta till att Laholmspamparna tar så dåliga beslut att de behöver hjälpmedel i form av hattar? Hur nu det skulle hjälpa, galet är det i vilket fall!

Jim sa...

I politiskt hänseende en riktigt stor blunder, speciellt med tanke på den generella kommunala ekonomin i landet. Blir intressant att se hur media hanterar det, varken DN eller SvD verkar vilja skapa något mediadrev i vart fall. Hur kvällstidningarna hanterar det vill jag ej ta reda på, vill ej bidra till att öka antalet besök på deras sidor.

F.ö. tog jag in BEF i portföljen idag, för en kortare affär.

inte miljonär än sa...

Jag tycker att denna kommunkvinna har förgyllt hela min vecka. Jag har nu sett inlägget säkert 5 ggr och det är lika roligt varje gång. Särskilt när hon på något makalöst sätt lyckas beskriva att om de använder hattarna 10 ggr så kostar de bara 30kr/gång. hmm....

Anonym sa...

Påminner mig om en rektor jag hade på en f.d. skola/arbetsplats som föreslog i stort sett samma sak... vi fick oss ett gott skratt.

/Niklas

Fredrik / Ekonomizonen.se sa...

Det är den här typen av beteende som får mig att vilja flytta alla mina tillgångar till något skatteparadis och börja jobba svart. Hur den här typen av sinnessjuka idéer tillåts bekostas av skattepengar är för mig en gåta. Blir riktigt arg när jag ser sånt här.