Börsens mitt i veckan - ska företagen dela ut? ~ Mot miljonen

onsdag 18 november 2009

Börsens mitt i veckan - ska företagen dela ut?

Det var ett tag sedan jag orkade ta mig en omvärldstitt på Sveriges börsklimat. Idag har jag i alla fall ägnat en timme åt att surfa runt och försöka bilda mig en uppfattning om börsläget utifrån massmedias/ekonomisajters bevakning.

Som alltid är det ömsom vin - ömsom vatten i tidningsartiklarna om börsen. Man får sällan ut något av det mer än kanske ett riktmärke hur man inte skall styra kosan framåt. Som vanligt är det aftonbladet som dänger till med bottennoteringen vad det gäller börsjournalistik med artikeln Så blir du en börsvinnare. Här utlovas alltså i rubriken att du kan få det ultimata tipset om hur man blir en riktig pengamaskin!! Vad artikeln egentligen handlar om är att det gått bra för en kille som under året gått 20 mille plus vilket förstås är fantastiskt. Men du kommer inte att hitta hur du blir en börsvinnare där, tyvärr...

Utanför fönstret här i min lägenhet i göteborg blåser det stormbyar och våra katter gömmer sig under soffan. På börsen är det dock ganska lugnt och lite positivt. Vi har ju haft en riktigt bra start på börsveckan förutom dagens tvärnit då det kom svag amerikansk bostadsstatistik. Jag har faktiskt ingen aning varför börsen går så bra just nu då jag tycker att rapportperioden visade att börsen låg i linje med de flesta företags resultat. Det borde helt enkelt inte gå upp mer?! Eller? Själv funderar jag som vanligt på det eviga dilemmat om man borde sälja av eller ligga kvar. Jag har som vanligt ingen aning.

Annars har det varit en del diskussioner både i svd och dn idag om företagen skall göra med utdelningar under året trots det svaga finansläget. Jag antar att ni utdelningsbloggare önskar utdelningar. Själv kan jag tycka att det ligger en sundhet i att företagen nu håller i pengarna och sänker utdelningarna för att undvika risken för framtida kollapser. Samtidigt kan jag förstå att företagen har en del tryck från aktieägarna att dela ut.

För övrigt har jag knappt orkat kolla till min egen portfölj under veckan som jag annars följer något maniskt. Jag har helt enkelt jobbat som en gnu både med mina elever och med matematikvideo.se. Men snart är det helg och då ska jag sjutton ta några bärs och drängasova till 12.00 på lördagen....

Akelius spar

Läs också:
Jag vill ha lön nu
Aktietips av sladdförsäljaren
Ibland har jag tråkigt på jobbet

4 kommentarer:

Herr K sa...

Precis som dig så börjar jag också bli lite nervös. Mina innehav har gått som tåget under senaste månaden, och jag funderar ständigt på om jag skall sälja för att säkra vinst. Men men, hittills har jag inte bestämt mig...

För övrigt anser jag att utdelande bolag skall hålla inne utdelningar tills läget känns stabilt, snarare än att dela ut för att göra aktieägare nöjda.

Dina helgplaner lät förresten väldigt bra... ;)

minna sa...

jag borde också sätta en helgplan=)
Sova, vilken lyx=)

inte miljonär än sa...

Herr K: ja det är som vanligt svårt att sälja av vid rätt tillfälle. Antar att man vid någon punkt får anse sig nöjd med sin uppgång och glömma "hur det går sedan". Hittills har det ju iofs lönat sig att ligga kvar men någon gång måste det komma en rekyl nedåt.. 10000 kronersfråga är ju när?!

- Minna: sömn är ett av livets goda ting ;-)

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Hehehe... Sista raderna i ditt inlägg lät inte helt fel :)