Börja spara nu – inte sedan ~ Mot miljonen

torsdag 5 november 2009

Börja spara nu – inte sedan

'Jag är inte i en sparfas i livet' sade min kollega när vi satt och drömde om att vara fullständigt ekonomiskt oberoende vid 50. 'Det får jag börja med om några år' sa han. Här vill jag förklara varför det sättet att tänka är så fel.

Att skriva motiverande blogginlägg om att spara pengar i en ekonomiblogg är väl kanske att sparka in öppna dörrar. De flesta som läser den här bloggen är väl mer eller mindre redan i full fart med fyllandet av spargrisen. Men jag kan inte låta bli. Jag hoppas ju att just du som behöver läsa detta hittar hit och hittar lite ny inspiration att ta dina första viktiga steg mot ekonomiskt oberoende/frihet. Jag tror ju faktiskt att det är fullt realistiskt att bli ekonomiskt oberoende! Jag själv skulle bli förvånad om jag inte var det i alla fall vid 50 års ålder även om jag siktar på 45.

Problemen
Låt oss nu starta i den där illaluktande gyttjan som kallas problem. Vi människor har ju så lätt att hitta just dem och inte möjligheterna. Vad var min kära kollegas problem med att börja spara?

Svaret jag fick var att han inte var i den livsfasen just nu (han är 33 år). Det var barn som skall gå på musikkurser, nya stenar till garageinfarten, en ny dator måste ju till osv. Självklart har jag inga invändningar mot vikten av att lägga pengar på dessa saker men då jag frågar om han skulle kunna avvara 1000 kr/månad så svarar han ändå det skulle väl gå. 'Men det är ju så lite och då är det ju ingen mening med det'. Frågan är om det ändå kan vara någon mening med att sätta in den där tusenlappen varje månad?

Möjligheterna
Vi görs så att vi tittar på hur mycket den där tusenlappen ökar i värde under våra år. Vi säger att vi lägger pengarna i en indexfond som ökar i snitt 11% per år. Jag sätter mig med excel och knappar in en formel för utvecklingen av geometriska talföljder över tid utifrån ovan resonemang. Följande utveckling får vi:
Under de första tio åren har det inte hänt särskilt mycket. Vi har ungefär fått ihop 200 000 tkr. Inga större summor. Men nu är det så att utvecklingen av geometriska talföljder eller ränta på ränta är exponentiell. Dvs den ökar hela tiden mer och mer. Och efter 20 år har vi fått ihop 770 434 kr. Det skulle i alla fall räcka till en och annan trevlig resa på ålderns höst. Men låt oss inte stanna där! Efter 25 år har vi istället nästan dubblat vår summa en gång till har då nästan 1,4 miljoner!

Det är på slutet det händer grejer!
Och det är här vi hittar slutklämmen på det hela. Det är alltså så att när du väl kämpat dig upp till en liten större summa som det växer rejält. Det är ju egentligen lika lätt att dubbla en tusenlapp som att dubbla en miljon. Det kommer alltså alltid att löna sig att börja spara nu – inte sedan. Så ta nu ditt sega arsle och logga in på internetbanken kära kollega och börja. Du kommer att ha igen det tusenfalt (bokstavligen) om 15-25 år.

Extremfallet
Kunde inte låta bli att också testa vad som händer om man istället skulle spara 8000 kr per månad i 25 år. Vad skulle detta bli måntro? Nedan är det möjliga svaret:
Vi landar då på 6 miljoner när dennde bloggare är 50 år och 11 miljoner när jag är 60. Det kan nog täcka en och annan flaska premier cru bourgogne under pensionen....

Slutligen
Nu kan man dock lägga in ett varningens finger. Ingen vet om börsen faktiskt kommer att bete sig så här i 25 år till. Kan vi ha evig tillväxt i en ändlig värld? Kanske, kanske inte?! Det lönar sig nog ändå att spara. Jag tror på det i alla fall.

Läs också:

7 kommentarer:

Herr K sa...

Väldigt bra inlägg! Du visar tydligt och enkelt kraften med utdelningsinvesterande eller ränta-på-räntaeffekt. De som inte tror att 1000 kr i månaden blir så mycket i slutändan har nog inte alls räknat med detta.

Även bra med brasklappen i slutet...personligen är jag lite osäker på utvecklingen i framtden, vem vet hur världen ser ut om 20-30 år?

inte miljonär än sa...

Nä precis. Och de där första åren som inte verkar ge så mycket är ju så viktiga. Den som lyckas hålla sig motiverad över tid är den som kommer att lyckas nå miljonerna.

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Bra inlägg!

inte miljonär än sa...

- Magnus, tack!

J sa...

Jag sällar mig till hyllarna, bra inlägg. =) Finns ett annat i samma stil här:

http://www.hurjagblevrik.se/borja-sparainvestera-nu/

Riktigt bra. Som svar ang axcryp så går det utmärkt att kryptera hela mappar.

Anonym sa...

Hej!
Tack för underhållande läsning vill jag börja med.

Jag undrar bara lite om dina grafer i just detta inlägg. Hur ser koden ut om du kodar själv eller vilken funktion i excel använder du?
Har inte satt mig in så mkt i excel än.

Tack på förhand!

En annan Mr. K

inte miljonär än sa...

Hej Mr K!

Jag skriver "koden" (egentligen formeln) själv. När man skall modellera ett ränta på ränta förlopp så använder man det som kallas för geometriska talföljder och deras summor. Det man behöver ha för att beräkna en sådan summa är följande:
a = belopp du sparar per år
k = förväntad procentuell utveckling (förändringsfaktor)
n = antal år du skall spara.

För att sedan beräkna hur mycket pengar du har efter låt säga 10 år beräknar du följande summa:

(a(1-k^n))/(1-k)

Jag vet inte om detta makes any sense? Om du verkligen vill förstå detta så kan jag maila över ett excelark där jag har förprogrammerat formeln...