Bästa banken för småföretagande ~ Mot miljonen

måndag 2 november 2009

Bästa banken för småföretagande

Jag står i begrepp att skaffa en bank för mitt företag och har försökt titta på vilken bank som är den bästa banken för små företag.

Jag har i nuläget konto hos både Nordea och Avanza men funderar allvarligt på om det inte kan vara bra att vara kund hos en bank till. Dels för att lätt kunna hålla isär företags- och privatekonomi och för att faktiskt hitta det billigaste och bästa alternativet. Ett bra alternativ verkar vara SEB Enkla Firman som är gratis första året. Det jag i nuläget behöver är ett företagskonto med bankgiro, mer än så behövs egentligen inte.

Frågan går därför till företagarna bland bloggens läsare, vilken bank rekommenderar ni?

Läs också:
Företagsutveckling
Enkät betalningsmodell
Entreprenörer är glada, svettiga och sover aldrig

8 kommentarer:

Håkan på Spara-Placera.se sa...

Jag skulle nog titta närmare på Länsförsäkringar Bank. De har bästa nöjdkund-index.

inte miljonär än sa...

Läste igenom deras produktblad och det var svårt att se deras produkter för företag. Väldigt lite information som jag hittade iallafall.

Är bästa nöjdkundixet för företag eller privatpersoner?

J sa...

Även om det tar emot (eftersom de våldtar mig på privatsidan) så är nordea helt ok på företagssidan. 600 om året för plusgiro, bankgiro och ett mastercard att handla med. Bra och överskådlig internetbank och en oftast okej support.

inte miljonär än sa...

- J: Det är isåfall samma pris som hos SEB där det kostar 600 kr/år för enklafirman. Fast där får man gratis den första tiden. Har hört en del positivt om SEB för småföretagare. Fast iofs vore det kanske bra att samla allt hos nordea så slipper man olika typer av system...

Jim sa...

Jag är inte vidare insatt i företagsbiten...men det borde väl i vissa väsentliga avseenden fungera som med allehanda försäkringar och bolån, alltså att man kan förhandla. Är du redan kund hos en bank och visar att du satt dig in i andra bankers erbjudanden så kan du nog få en del eftergifter. I vart fall torde första året gratis inte vara någon svårighet att matcha, rimligtvis kan du klämma ur dom ytterligare.

inte miljonär än sa...

- Jim, jag tror du har rätt, skall ringa till Nordea och kolla en gång vad de kan "göra" på priset.

Gustav sa...

Hallå!

Jag kan rekommendera SEB Enkla Firman. Då jag antar att det är enskild firma du startar med så tycker jag det är fördel att separera privat- och företagsekonomin med olika banker när det blir dags för delkaration momshantering etc. Det är min personliga erfarenhet!

Bra blogg!!

inte miljonär än sa...

- Gustav, KUL att du gillar bloggen, tack. Jag har kollat in enkla firman och tycker verkligen att de har ett bra erbjudande. Så det lutar åt antingen det eller om Nordea kan hosta upp ett bättre erbjudande....