Amerikanska ekonomibloggar - tips sökes ~ Mot miljonen

måndag 16 november 2009

Amerikanska ekonomibloggar - tips sökes

Jag har länge tänk börja läsa en eller två ekonomibloggar på engelska för att bredda mitt kunskapsintag en aning. Kanske för att det är så lätt att annars att tro att det är i Sverige börsklimatet avgörs. Sveriges börs följer ju oftast den amerikanska börsen så det vore intressant att ta in lite influenser därifrån. Dock har jag haft oväntat svårt att hitta en eller två jag gillar.

Så frågan går till er som läser utländska ekonomibloggar: Vilka läser ni och varför?

Läs också:
Ekonomibloggen – en mansdominerad värld
Sätt en riktkurs - Våndan över att sälja

4 kommentarer:

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Jag länkar en ganska intressant aktieutdelningsblogg från USA på min sida. http://www.dividendgrowthinvestor.com

Mvh

john sa...

Om jag någon gång läser utländska ekonomibloggar så brukar det vara dom som handlar om Utdelningar. Ett tips är : http://www.dividendsanonymous.com/

Sedan så har www.4020.se massa länkar till utländska ekonomibloggar (finns på vänsterspalten om du bläddrar ner lite på sidan).

Mvh Ekonomisk trygget

Jim sa...

Jag passar på att snylta några av tipsen, även min omvärldsbevakning bör förbättras.

I övrigt så förundras jag över börsen just nu, förstår inte vad det är som driver kurserna mot nya nivåer. Om man jämför de stora bolagens värdering nu med den tidpunkt de senast hade den värderingen, alltså före finanskrisen, så hade dom en helt annan omsättning och ett helt annat resultat då än vad dom har nu. Väldigt mycket av en ännu ej sedd framtid är alltså inprisad i kurserna.

F.ö. har jag sålt BEF idag, fick bra betalt för att äga aktien i fyra dagar eftersom den gjorde ett utbrott uppåt idag. Kanske stiger den mer, men jag vill ha mer likvida medel inför den sättning jag tror kommer inom två veckor.

inte miljonär än sa...

- John & Magnus: tack för tipsen skall ta mig en titt på dessa bloggar!

-Jim: Att börsen går så bra i dessa dagar förstår jag inte heller. Tycker att rörelser i sidled borde vara mer passande utifrån den senaste rapportperioden...