Aktiehandel - att snitta ner sig ~ Mot miljonen

måndag 9 november 2009

Aktiehandel - att snitta ner sig

”Om en aktie går ner köper jag bara på mig mer”. Citatet är från mig själv . Jag har ofta tillämpat taktiken att köpa på mig mer av ett innehav där kursen gått ner. Att snitta ner mig. Nu är frågan: är detta en bra strategi?

Snitta ner sig
Att snitta ner sig innebär att man, när en aktie går ned, istället köper på sig mer och sänker sitt medelvärde för inköpspriset. Tex om du köper på dig Trelleborg för 50kr och kursen sedan går ned till 20 köper du på dig mer och sänker ditt medelinköpspris till 35 kr.

Kasta inte bra pengar efter dåliga
Läser just nu sporadiskt i boken Bli börsproffs på ett par timmar (Thorsell, Nilsson) där de menar att denna taktik inte är att föredra. De menar att man inte kan veta om aktien istället fortsätter ned och därmed blir taktiken att snitta ned sig en dålig väg. Sälj istället innehavet och satsa på något bättre är deras melodi.

Här tror jag att den mänskliga psykologin kan vara en käpp i hjulet. Det finns en svårighet att släppa innehav som man ärligt har trott på, följt under en längre tid och kanske tom ägnat ett längre blogginlägg åt. Man är ingen robot. Det är svårt att sälja av innehav man haft länge och blivit lite ”kompis” med. Ett innehav jag borde bryta vänskapen med är väl egentligen SSAB. Aktien har inte hängt med i börsutvecklingen. Men ändå, det vore ju gött att den gick upp till slut…. Enveten som man är.

Snitta ner sig kan vara bra?
Samtidigt vet jag inte om jag till fullo håller med författarna om att taktiken att snitta ner sig verkligen är så dålig. Vad det gäller månadssparande i fonder har taktiken att månadsspara i både uppgång och nedgång (snitta ner sig) varit en taktik som fungerat bra över tid. Även vissa av mina innehav har verkligen gjort fina vändningar och jag har pga att jag snittat ned mig gjort bra procentuella vinster. I samtliga dessa fall har jag trott på mina innehav och tyckt mig ha kommit in på en tillräckligt låg nivå.

Det kan också ha varit så att det senaste året har varit mycket enkelt att jobba med taktiken att snitta ner sig då vi har haft en mycket stark börskraft uppåt under hela sommaren och hösten.

Vad tror ni? Är taktiken att snitta ner sig bra eller dålig?

Akelius spar

12 kommentarer:

Wimsey sa...

Betänk följande exempel på ett månadssparande: Din aktie eller fond kostar ena månaden 50 kr per aktie eller fondandel. Din månadsinsättning är 1000 kr.
Månad ett köper du då 20 st aktier eller fondandelar.
Månaden efter är priset 20 kr. Dina 1000 kr ger dig då 50 st aktier eller fondandelar.
Du har sammanlagt köpt 70 st aktier/fondandelar för 2000 kr. Snittpriset blir 28,57 kr, vilket är lägre än det geometriska snittvärdet på 35 kr. Den här "miraklet" är hörnstenen i ett långvarigt regelbundet sparande som jag ser det.

J sa...

Jag har inget emot att snitta ner mig om det handlar om långsiktigt sparande i utdelningsaktier. Däremot skulle jag passa mig för det om jag spekulerade.

inte miljonär än sa...

- Wimsey, Intressant. Har inte tänkt på det utifrån den aspekten. Mycket bra input

- J: Då tänker du kortsiktigt antar jag? Det är nog det jag själv tänker också, att taktiken är mer eller mindre osäker för traders i dag- eller veckoperspektiv men bör vara bra för de som är långsiktiga..

Anonym sa...

För dem som i första hand bevakar sitt kapital är nedsnittning inget alternativ. Botemedlet mot att vara kär i sina innehav är disciplinerat användande av stop loss. Återköp sker inte förrän den negativa trenden vänts till en positiv. Det blir ingen maximal vinst men i alla fall bättre än index över tid.

Tigerstyle sa...

Problemet är att de som "snittar ned sig" oftast är de som spekulerar från början, vilket innebär att de slänger bra pengar efter dåliga som du själv säger. Jag skulle aldrig rekommendera någon att snitta ned sig i en liten obskyr aktie på NGM ex. medan det kan vara rätt att snitta ned sig i SSAB eller Atlas Copco exempelvis. Alldeles för få är kapabla att göra ordentliga analyser vilket är ytterligare ett argument för att man istället bör köra taktiken "cut your losses and ride your winners".

Tigerstyle sa...

Glömde förresten en sak, du skrev nedan om entreprenörsbloggar, måste tipsa om dan.se som har en hel del kul kring företagandet. Mkt humor och en del seriösa aspekter, trevlig läsning.

Kalle sa...

Ställ dig frågan: varför köper jag aktier/fonder?

Är svaret att du vill ha ut mer pengar än du satt in är det enkelt anser jag. Aktierna/fonderna är bara ett medel för att få mer pengar. Så att du kan göra det du själv vill göra. Vilket jag tycker mig ana att du vill ("passiv inkomst").

En liknelse; jag vet inte om du köper musik. Låt oss anta att du gör det. Du köper musik för att du vill lyssna på musiken. Inte för att du vill ha runda plastbitar liggandes överallt?
En del är t.om. så fokuserade på musiken att de inte köper den, utan lånar eller bara njuter av den där den finns. Dvs de har frikopplat sig från medlen och riktat in sig på målet.

På motsvarande kan man förhålla sig till investeringsobjektet: det är bara ett medel på väg mot målet. Och är därmed ointressant. Härigenom är det väsentligt lättare att flytta mellan olika investeringsobjekt. Om det inte fungerar, släpp det och gå vidare.
Att investera och finna att investeringen är 50/60/70/80 procent mindre värd än när du köpte den - det är ingen investering. Det är att stoppa huvudet i sanden.

Gift ska du vara med din fru (PK: partner). Ingen annan.

Herr K sa...

Personligen har jag både gjort bra och dåliga affärer på att snitta ner mitt innehav. Jag tror det gäller att (lättare sagt än gjort) skilja en bra investering från en dålig.

Gäller det stora, trygga bolag ser jag inga problem med att snitta ner, tvärtom. Men som Tigerstyle skrev så är det kanske inte en lika bra idé om det handlar om något litet bolag.

Som slutkläm tycker jag att man inte skall behålla aktier man inte längre tror på, bättre att isåf ta en förlust och försöka placera pengarna klokare nästa gång.

40procent 20år sa...

Hej!

Bra tankar men du måste absolut skilja mellan TRADING OCH INVESTERING! Som det klassiska .. "Man ska inte jämföra päron med äpplen" eller nåt liknande :)..

När det gäller "Thorsell Nilsson och Co," ska du vara lite försiktigt lyssna på eftersom dem är riktigt bra Traders och riskhanterare. Därför är såna råd mycket viktiga för traders men blir helt fel för inveterare.

När man investerar i kvalitetsbolag så bör man abolut köpa när det rasar och det är billigt! ( Problemet återigen vad är då kvalitetsbolag och risken finns att man köper dåligt aktie som fortsätter gå ner )

Därför fundemental analys och veta vad man köper mycket viktigt och dessutom bör man diversifera genom att köpa i många aktier och inte genom att stopp loss och sluta köpa aktien när den går ner!

Det samma problem med Stop Loss som jag skrev lite tidigare!

Kom ihåg att veta vilken tips du lyssnar på och hur är dina strategi??

inte miljonär än sa...

- 40procent20år: Jag tradar ju inte för tillfället utan ser mina innehav på lite längre sikt och det är nog därför jag tycker att snitta ned sig faktiskt kan fungera. Dessutom tror jag att taktiken kan fungera då det allmänna börsläget är positivt och man har relativt stabila innehav.

- Tigerstyle/Herr K: Jag tror jag håller med er vad det gäller att snitta ned sig verkligen kan fungera för större (cykliska) bolag. Någonstans tror jag ju ändå att ssab kommer att gå uppåt.

- Tigerstyle: Jag läser faktiskt Dan och som du säger, ibland bra inlägg, ibland hysteriska också - men roliga!

- Kalle: Jag är inte gift däremot har jag en partner... ;-) Och jag tycker definitivt mer om henne än mina innehav. :-) Men jag kan nog erkänna att när jag väl lärt mig mer om ett företag och deras utveckling så fastnar jag lite i mina innehav. Det är faktiskt en av sakerna jag tycker är kul med aktiehandel, att följa företag och tänket kring deras affärer. Men i grunden är det säkerligen inget bra förhållningssätt för att maximera sina vinster vid aktiehandel...

john sa...

Jag skulle helt klart kunna tänka mig att snitta ner mig i ett av mina innehav och det är Astra Zeneca som sjunkt ganska bra sedan jag köpt dom.

//Ekonomisk trygghet

Anonym sa...

Varför snitta ner sig? Bra investeringar skall vara väl avvägda från början och nedsnittning skall inte behöva tillämpas. Skulle man vilja ha svångrem finns ju stop-loss.

Korkat resonemang.

/A