Aktiehandel – att investera i små bolag ~ Mot miljonen

torsdag 26 november 2009

Aktiehandel – att investera i små bolag

De innebär större risk och det finns mindre information om dem men ändå lockar de mig. I detta inlägg vill jag dela med mig om några tankar om att investera i små bolag.

Små bolag – definition
Det råder säkerligen delade meningar vad som är ett litet bolag. En definition jag läst är att det är bolag där börsvärdet är lägre än 1 miljard. Ordet small cap som figurerar på börsen är ju just det engelska ordet för litet bolag. Sedan är ju inte ett litet bolag detsamma i Sverige som i USA där just små bolag är så mycket större än våra små bolag är.

Varför lockar detta mig?
Grunden till min lockelse till små bolag är intresset för företagande och utveckling av företag. Stora bolag utvecklas självklart också men oftast handlar det om att bibehålla eller öka vinsten. Små bolag kan ligga i utvecklingsfaser och på negativa resultat men det kan jag tycka är spännande resa att följa.

När man investerar på large cap så får man mycket information företagen och allt känns mycket tryggare. Men är verkligen avkastningen så mycket bättre på large cap än för de små bolagen? Det finns faktiskt forskning som visar att små bolag har genererat något högre avkastning historiskt (11,9%) än vad stora bolag (10,6%) har gjort. Jag tycker ju att det egentligen inte borde vara så då stora bolag omsätter så mycket mer och drar till sig mycket mer uppmärksamhet.

Det kan också vara därför som små bolag faktiskt kan leverera så pass bra ändå. En intressant sak är ju just detta att det är mycket svårare för små bolag att få uppmärksamhet. Men när de väl får det så är det många investerare som skall trängas in i en ”liten kostym” och därmed skjuts både kurs och avkastning uppåt.

Jag tycker också att kombinationen små bolag och stora bolag kan skapa en god diversifieringseffekt. Stora bolag följer ju oftast ganska tätt börsens utvecklings som helhet medan de små bolagen lever mer sitt eget liv. Detta skapar en portfölj som rör sig lite annorlunda än börsen som helhet.

Framtida investeringar
Vän av ordning har säkerligen upptäckt att min aktieportfölj endast består av ett smallcap företag: Fortnox. Detta är förstås märkligt med tanke på ovanstånde resonemang. Men det är nog där jag står. Intresset finns där men ännu har inte så många mer bolag fångat min uppmärksamhet mer än de jag skrivit om tidigare (fortnox, Seabased,) eller fått tips från andra bloggare (Mobispine, energy potential). Frågan går därmed till bloggens läsare.

Vilka små bolag finner ni intressanta och som ni tycker att jag borde kolla upp?

Läs också:
Att hålla nere kostnaderna
Courtage - att välja rätt
Att snitta ner sig
Det lönar sig att vara optimist?

6 kommentarer:

Baxus. sa...

Finns bolag som jag själv vill kolla upp och som man hör gott om som t.ex. Know IT, DORO och Precise Biometrics. Det är de bolagen jag undersöker just nu för en möjlig investering.

Sen äger jag redan 2 bolag från Small Cap som jag tipsar dig om. Dessa är då Tricorona (tjänar pengar, hög direktavkastning ca. 9% +) och framförallt Opcon ! Opcon är ett bolag som i framtiden kommer utan tvekan vara ett bolag på Large Cap. Tråkig kursrörelse senaste 3 månader, kvar på 50 men om du sätter dig in i deras affärsidé, verksamhet och speciellt senaste delårsrapporten så tror jag att du nog har hittat en ny investering.

inte miljonär än sa...

- Baxus, tack för tipsen, skall kollas upp

zed sa...

Jag äger en hel del småbolag kan ju rada upp några av dem så får du göra din egen uppfattning sedan :)
BlackPearl (utvinner tungolja och har i dag en produktion på 5000 fat om dagen och ett mål på att komma upp till 50 000fat om dagen "in the next few years".
Tricorona, är ett bolag som jag tror stenhårt på. Handlas idag för samma värde som deras kassa + vinsterna fram till 2012, problemet är att man vet inte ifall det kommer finnas någon marknad efter 2012, men detta gör att uppsidan är enorm medan nedsidan är begränsad enligt mig.

KnowIT lågt värderat konsultbolag, transatlantic, lågt värderat rederi bolag.
Midway ett investmentbolag (eller egentligen ett konglomerat) som har grym historik och grym ledning.

Hoppas du hittar något spännande där!
Kan även tipsa om boken SmallCap.

inte miljonär än sa...

zed, tack för tipsen! Skall kolla upp dessa abolag och avgör självklart själv om jag vill gå in i dem. Det är alltid ens eget ansvar. Skall kolla mer på Tricorona, KnowIT och Midway, olja lämnar jag av miljöetiska själ...

Tigerstyle sa...

Det finns en naturlig anledning till att småbolag avkastar bättre, risken är nämligen också högre.

Själv äger jag en rad småbolag, bland annat MSAB, Blackpearl och Opcon som redan nämnts.

inte miljonär än sa...

- tigerstyle, det verkar som opcon är riktigt "hett" ;-) Faktum är att det verkar vara ett intressant bolag att investera i. Tack för din kommentar!