Aktiehandel – att hålla nere kostnaderna ~ Mot miljonen

måndag 16 november 2009

Aktiehandel – att hålla nere kostnaderna

Ett sätt att bli rik på är att vara snål och noggrann med de små kostnaderna i vardagen. Så gäller också med aktiehandel har jag förstått efter bittra egna erfarenheter.

Min första aktiepost jag köpte var ncc. Fråga mig inte varför för jag visste varken då eller idag. Jag köpte aktier för 1500 kr då och tyckte det var spännande och nytt. Jag hade inte ens en tanke att det eventuellt kunde kosta något att köpa in sig på aktieposter. Så gick aktien upp 25% på kort tid och jag tänkte att perfekt, nu kan jag sälja. Jag hade då gjort den enorma vinsten på 375 hela riksdaler. Fantastiskt! Det jag inte visste var att courtaget på både sälj och köp affären var 99 kr på avanza. Så vinsten landade till slut på 177 kr vilket är 50% av hela vinsten. Nu är jag inte riktigt lika urbota dum och oinformerad längre men tanken jag vill förmedla i detta inlägg är att det faktiskt gör mycket i längden att hålla ned sina kostnader.

Fonder
Nu finns det säkert många som läser denna blogg som anser att fonder och alla förvaltningsavgifter är något man ska hålla sig undan. Själv så kan jag tycka att några fonder är bra för diversifieringen och hjälper till då man vill komma in på mer ”exotiska” marknader. Däremot så är bland det viktigaste att tänka på i längden att man siktar på att hålla ned förvaltningsavgifterna. Många banker gör sig inte en förtjänta av att ta ut förvaltningsavgifter då de inte jobbar särskilt aktivt med fonderna.

Ett räkneexempel - Om vi har 200 000 tkr i en fond med 2% förvaltningsavgift i 25 år och vi har en riktigt bra avkastning på 10% per år så kommer summan efter 25 år ha vuxit till ca 2,1 miljoner kronor. Vinsten är då efter dessa år nästan 1,9 miljoner. Men detta stämmer inte. Vi kommer också under dessa år att betala 436 000 kronor i förvaltningsavgifter till banken!! Detta är som man säger i matematiken icke försumbart. Om vi istället har en förvaltningsavgift på 0,6% kommer summan av förvaltningsavgiften under dessa år istället att bli 131 000. Nästan en fjärdedel av summan då förvaltningsavgiften är 2%. Förvaltningsavgiften spelar alltså stor roll.

Aktier
Det finns två stycken sätt jag kan komma på för att hålla nere kostnaderna i samband med aktiehandel.
  1. Se till att betala så lite courtage som möjligt. Om du betalar 120 kr i courtage och gör 40 sälj och köpaffärer per år betalar du 4800 kr per år för dina aktieaffärer. Efter 25 år har den summan vuxit till 120 000 kr vilket inte heller det är försumbart. Se alltså till att hitta en bank med lågt courtage som passar din placeringsstrategi. I längden lönar det sig.
  2. Det är också ganska viktigt att snåla en del i spreaden. Dvs skillnaden mellan det lägsta pris någon säljare erbjuder och det högsta pris någon köpare bjuder. Här finns det pengar att tjäna. Om vi säger att spreaden på en aktie som kostar 200 kr är 1 krona och du köper aktier för 20 000 har du möjligheten att tjäna 100 kronor på att komma in lägst i spreaden. Om vi gör 40 sådana sälj- och köpaffärer per år innebär det 4000 per år och 100 000 kronor på 25 år.

Slutsats
Nu kanske du tycker att jag är lite petig med avgifterna här. Det är ju också så att på årsbasis betyder inte avgifterna särskilt mycket men i längden kommer de att öka exponentiellt och bli en betydande faktor i hur mycket vinst du får. Jag skulle därför vilja påstå att snålhet även i det lilla lönar sig mycket i fond- och aktiehandel i längden.

Vad har ni för tankar och idéer om detta, hur gör ni för att hålla nere kostnaderna?


Akelius spar

Läs också:
När är man ekonomiskt oberoende?
Balansräkning november 2009

7 kommentarer:

john sa...

Jag har bestämt mig för att satsa på min utdelningsportfölj framöver. Min strategi är att köpa aktier och sedan behålla dom, då blir det inte så många affärer=mindre courtage.

//Ekonomisk trygghet

Herr K sa...

Jag gjorde ungefär samma misstag när jag var ny och oerfaren på aktieaffärer. Små affärer med ett courtage som åt upp större delen av vinsten, haha...

Idag försöker jag i stället köpa större poster så genomsnittspriset blir lägre, och inte sälja om jag inte måste. Det har dock blivit fler affärer sedan jag skaffade kapitalförsäkring...

TooMuchMusic sa...

Tack för bra inlägg. Jag e helt färsk, torskar bara massa pengar=) men det är spännande så jag blickar framåt och läser på så mycket som möjligt.

inte miljonär än sa...

- John: ja då slipper du ju courtage vid försäljning.. ;-)

- Herr K: Jag gjorde som sagt precis likadant i början, småposter under 2-3k får en procentuellt ganska hög andel avgifter tyvärr. Det hade varit kul att kunna ligga i mer småposter ibland kan jag tycka men det är inge bra för ekonomin. Nu försöker jag alltid ligga över 6-7 k i varje nytt inköp.

- Tomuchmusiv: Ju mer erfaren och längre du hålt på desto mindre nybörjarmisstag kommer du göra. Jag själv är ett exempel på detta. Har gjort (och gör) massa rookiemisstag. Det är ju bra att du läser på! Man kommer långt med att lyssna på andra som varit med ett tag.

Jim sa...

Även jag har gjort stora misstag. Som fullkomlig gröngöling förlorade jag stora summor. Förmodligen hade min portfölj idag varit minst dubbelt så stor som den är om jag inte begått de initiala misstagen. Problemet bestod i att jag investerade för stora summor alltför snabbt med för liten erfarenhet och kunskap, jag ville för mycket och för snabbt. Ett spartips från mig är alltså att börja i liten skala och låta portföljen ta den tid den behöver för att svälla.

Vad gäller förvaltningskostnader så är jag själv inte nåt vidare på det, jag handlar aktivt och då försvinner onekligen en del i courtage. Jag har sett över alternativen, men om man vill handla i en KF, så är skillnaderna mellan olika mäklare inte speciellt stora, dom är väl medvetna om att vi är beredda att betala lite mer för fördelarna med KF.

Däremot kan man spara månatligt i aktier i en KF hos Aktieinvest för 10kr + % av köpsumma i courtage per månad, oavsett summa och antal aktieslag. Ett så lågt courtage för köp av något som saknar förvaltningskostnad är nog svårt att slå.

ZedsDead sa...

Dels har jag ju 39kr courtage hos avanza (äger dessutom aktien så jag får väll en vinst på 0,000001% av det tillbaks i utdelning sen). Sedan så när jag ska köpa en aktie brukar jag inte bara lägga min order på köpkursen, utan många gånger 1-3 tick under det beroende på hur jag tycker att aktien verkar vara just för idag, detta gör att jag kanske får 1-10 fler aktier för mina pengar vilket i längden kan få stor betydelse.

Händer även att jag gör små trades när jag ser att aktien är på väg neråt och köper tillbaks lite billigare.

J sa...

Huvudet på spiken, folk gör så mycket för att slippa skatt, men inte många tänker på att avgifterna ibland kan vara i princip lika höga. Dessutom betalar man ju tex fondavgifter även kursen går ner och man förlorar pengar.
Jag försöker se till att köpa stora poster för att courtaget ska utgöra en så liten del av det hela som möjligt.