Veckan inleder uppåt eller nedåt ~ Mot miljonen

måndag 12 oktober 2009

Veckan inleder uppåt eller nedåt

Varje morgon då jag tittar in på Avanza har deras börstidning placera.nu en notis om huruvuda dagen inleder antingen svagt uppåt eller svagt nedåt.

Det som de menar med detta är hur andra börser i världen i andra tidszoner har gått under natten. Förstår inte varför de envisas med att släppa denna rätt självklara nyhet varje morgon och kalla den för att de har "känn" på hur börsen kommer att gå under dagen. Det borde väl vara bättre att skriva en artikel om hur börserna har gått i omvärlden istället....

8 kommentarer:

J sa...

Jag tror personligen att hela världskonjunkturen kommer att gå upp eller ner i oktober.

inte miljonär än sa...

Jag håller med till 100%

Du borde bli analytiker!! Du har allt som krävs känns det som....

J sa...

Tja sju rätt på stryktipset i lördags borde väl vara tillräckligt för att få sig ett skrivbord vid stureplan? =P

inte miljonär än sa...

absolut!!

Tigerstyle sa...

Att du inte lyckats klicka på notisen och läsa hela artikeln säger en del om din egen analysförmåga.

Prognosen grundar sig troligen på valutarörelser, terminerna samt utveckling i USA och Asien, dvs mer omfattande än vad 99,9% av vad alla svenskar mäktar med.

inte miljonär än sa...

- Tigerstyle, intressant, du gillar alltså dessa nyheter? Jag skall läsa dem igen nu imorgon och göra en ny utvärdering.

Tigerstyle sa...

Jag gör själv en grundligare analys men de har en översikt. Ska man ge kritik är de för dåliga på att ta hänsyn till valutan.

Annars ger det som sagt en hyfsad överblick om man inte gillar/orkar scrolla genom världsindex, asiennyheter och reuters/dis USA-referat samt SIX nyheter på morgonkvisten.

inte miljonär än sa...

- Tigerstyle, du har rätt. Jag har läst igenom notisen nu på morgonen igen och den är djupare än bara hur börserna gått runt om i världen under natten. För övrigt brukar jag läsa igenom Daytrading - Winning trading på morgonen som ett sätt att göra omvärldsanalys. Personligen har jag (inte än) tillräckliga kunskaper för att lita till min egna förmåga att göra sådana analyser...
(även om jag ibland försöker... ;-) )