Vad håller jag på med? ~ Mot miljonen

torsdag 29 oktober 2009

Vad håller jag på med?

Jag har ledigt två dagar. Det är höstlov och gymnasieeleverna är hemma och spelar CS eller WoW eller vad man nu gör på sin fritid. Jag kan faktiskt inte komma ihåg själv vad jag gjorde på mina lov som tonåring. Konstigt att man kan glömma så snabbt. I och för sig var det 15 år sedan jag gick i gymnasiet.

I alla fall var jag och min kollegor ute och firade av första kvartalet på skolåret med halloweenpumpor, vin och en och annan Laphroig. Det finns något väldigt befriande med att jobba hårt en period för att sedan rensa sinnet med en bra festkväll. Idag har jag spenderat hela morgonen med att dricka kaffe och stirra ut i det fina höstvädret utanför. Shit, vad gult det har blivit tänker jag. När man jobbar missar man årstidernas växlingar. Hösten blir som en mörk tunnel, mörkt på spårvagnen in till jobbet och lika mörkt på väg hem.

Diskuterade under kvällen pengar, entreprenörsskap och karriär med två kollegor. Mycket handlar om detta i mitt eget liv just nu. Jag har kört på rätt intensivt på jobbet, med sparande/placerande och med utvecklingen av matematikvideo sedan i augusti. Nu, den här kvällen filosofisk av alkoholen, kom tanken "vad håller jag på med?" flygande igen som en liten svala i sinnet. Jag har ju märkt att ambitionerna att göra karriär på jobbet har minskat i takt med att det har blivit roligare och roligare med att utveckla egna företagsplaner. Men jag frågar mig ändå om det är rätt väg. Jag vet att möjligheten finns att inom något eller några år fortsätta till rektorstjänster och funderar lite då och då om det är något för mig eller inte. Det hade definitivt varit svårare att köra lite parallellverksamhet då som jag gör nu. Att vara rektor är ansvarstyngt och arbetsbördan stor. Särskilt om man vill göra ett riktigt bra jobb.

Jag har inga svar till mig själv på detta. Behöver nog bara låta frågan guppa runt i hjärnbanorna ett tag framöver. Dessutom är det skönt, som vanligt, att blogga om tankarna och få det ur sig. Hoppas att ni läsare står ut med mig. Utan er är denna blogg ingenting mer än en ovanligt tråkig finansiell dagbok. Så tack till er för att ni läser, kommenterar och bryr er!

Kanske vill du läsa något mer?

8 kommentarer:

J sa...

Min kära far är själv mattelärare och blev för några år sen erbjuden rollen som rektor, efter en termin som inhoppande studierektor. Han tackade efter mkt grubbel nej, han älskar själva elevkontakten och glädjen i att lära ut, för mycket.

Självklart kan du ta rektorsjobbet, men förmodligen kan du inte kombinera det med att driva eget, då jag sett hur mkt jobb som krävs i de båda kategorierna.

Så den ödmjuka åsikten från en osnuten 24åring blir såklart att du ska göra det du verkligen vill göra, för när allt kommer kring har vi alla bara ett liv, och ett ganska kort sådant därtill.

inte miljonär än sa...

-J, erfarenhet/vishet sitter inte i siffrorna som kallas ålder.. Jo, antar att det stämmer bra det du skriver. Att våga göra/satsa på det man verkligen VILL göra. kloka ord som jag kan ha svårt att följa själv ibland... tack för bra kommentar!

Herr K sa...

Jag är på samma linje som J, ditt företag är trots allt helt och hållet din egen dröm, att vara rektor skulle med största sannolikhet ta tiden från ditt företagande. Säkerligen skulle en rektorslön vara trevlig, men - pengar är ju inte allt!

För övrigt är det väldigt roligt att följa din blogg, det var trots allt den som inspirerade mig till att starta min egen, så tack själv för att du orkar skriva! ;)

Anonym sa...

Jag skulle aldrig i livet vilja ta ett rektorsjobb. Inte när jag ser hur mycket min egen "chef" jobbar och vad han får handskas med. Jag vill ha elevkontakten och jag vill jobba med mina ämnen. Tyvärr tjänar man inte flis på att vara lärare, men det finns många andra fördelar. Dessutom har jag ju min långsiktiga portfölj som kommer att göra mig till dollarmiljonär framöver, hehe...

/Johan

J sa...

Hörde förresten om en eventuell öppning på Solbergaskolan...

inte miljonär än sa...

- Herr K: Jo det är nog det jag någonstans brottas med, skall jag satsa på den trygga, och tråkiga, vägen och knata på mot rektor osv eller släppa på kontrollen och gå mot något helt okänt. Sedan blir jag glad av att kunna inspirera någon att starta en egen blogg. Det är värt allt!

- Johan: Självklart kommer du att bli $miljonär!! Handlar bara om tid tror jag. Nä, lönen som lärare är inte mycket att hänga upp i den finansiella julgranen. Håller också med dig om känslan att elevkontakten är värd så oerhört mycket. Jag kan gå in i ett klassrum trött och sur och gå ur upplyft och glad! Det betyder mycket!

- J: Heter inte alla skolor solberga skolan, typ. SÅ here I come solbergaskolan!

B sa...

Vad gäller förverkliga entreprenörsplaner vs knega vidare hos någon annan så vet du redan vart jag står:)

Tänkte istället ta tillfället i akt och visa dig Ted Valentins nya sida, samt sökningen jag gjorde där på din blogg, check it out:

http://www.inflytande.se/blog/motmiljonen.blogspot.com/

inte miljonär än sa...

- B, haha! den widgeten var riktigt kul! Jo jag tror jag vet vad jag vill också men att kasta sig ut i det okända är ovant för min natur...