Trelleborgs rapport och tankar om Q3 ~ Mot miljonen

torsdag 29 oktober 2009

Trelleborgs rapport och tankar om Q3

Min lilla portföljs bolag rapporterar i strid ström denna vecka. Idag var det Trelleborg AB som presenterade sitt resultat för det tredje kvartalet.

Dom (dvs analytikerna - vilka nu detta är) säger att resultatet var bättre än väntat och att aktien bör vara på väg uppåt. Jag var (och är) själv en aning fundersam var företaget stod någonstans inför denna rapport. Och reaktionen jag själv får när jag läser igenom siffrorna är att det ser ok ut. Man gör en vinst på 288 miljoner kronor och har en ökning av kassaflödet till 856 MSEK. Att kassaflödet ser så starkt är bra för framtiden för företaget är inte enbart ljus.

Trelleborg lider fortfarande av att efterfrågan från bilbranschen är låg. Det står också upprepade gånger i rapporten att man är osäker på hur efterfrågan kommer att vara framåt. Trelleborg gjorde en nyemission i våras som jag själv deltog i och det har också (hittills) visat sig vara en lönsam investering. Frågan är om vi klarar oss utan en nyemission till innan efterfrågan och tillväxten i försäljningen ökar igen. Jag vet inte. Aktien är fortfarande riskfylld (och spännande) men det är ingen aktie jag hade satsat mina pensionspengar i.

Annars tycker jag rapportperioden hittills är en rätt spretig historia. Det är kul att se de företag som faktiskt lyckas göra vinster och har bra koll på sina kostnader. Det finns många duktiga svenska företag där ute som SCA eller Getinge. Samtidigt verkar den första glädjen över att botten kan vara nådd och med den börsuppgången vara tillfälligt över. Om förra rapportperioden var en positiv överraskning så verkar denna rapportperiod mer ligga i linje med marknadens förväntningar.

Läs också:
Dom 10 sämsta aktietipsen
Trelleborgs kamp mot 40-strecket

4 kommentarer:

Herr K sa...

Det är spännande nu med alla rapporter! I måndags kom rapport från Boliden för min del vilken var positiv men bestraffades av marknaden ändå. I eftermiddags kom rapport från Lundin Mining vilken var en en besvikelse, men som jag lyckades hantera bra ändå :)

inte miljonär än sa...

Ja jag såg det att LuMi var lite sämre än väntat vad sjutton nu det skall betyda... Kul att du lyckades parera, Stop Loss?

Har du mycket rapporter kvar?

Herr K sa...

Ja, stop loss, första gången jag använt det så det var skönt att det gav ett bra utslag. Kika i min blogg så ser du en liten beskrivning på hur det gick :)

Hittills har rapporterna i Boliden, Lumi och PA Resources avverkats, nu återstår Vostok Nafta och MobiSpine för min del. Den senare hoppas jag på ett rally inför som tidigare, så har utökat innehavet i det bolaget.

inte miljonär än sa...

test