SSAB och förlusten ~ Mot miljonen

fredag 30 oktober 2009

SSAB och förlusten

Idag presentarade SSAB sin rapport och resultatet var ca: minus en miljard. DI:s kommentar: Starkt av SSAB Aktiekursen stiger hittills idag med 7%. Logik? Rationellt? Inte på något vis.

I och för sig tar VA priset för veckans sämsta rubrik efter Trelleborgs något blygsamma rapport igår. Rubriken var Chockvinst av Trelleborg. Nu kan jag inte länka till det inlägget då artikeln på något märkligt vis har försvunnit. Kanske fanns det någon ansvarig någonstans på denna tidning som inte riktigt kunde stå för rubriken. Nu är istället rubriken ändrad till resultatfest för trelleborg som inte är så mycket bättre.

Jag tycker finanstidningar skjuter rubriker både högt och lågt under rapportveckorna som mer liknar dålig kvällstidningsjournalistik. Jag undrar om gemene (aktieintresserad) man verkligen uppskattar sådan rubriker? Jag får inte ut särskilt mycket av det iallafall.

Läs också:
Börsdramat Optimism vs pessimism
Håll distans till börsen och lyckas

3 kommentarer:

Herr K sa...

Haha, sensationsjournalistik någon?

Innan jag blev insatt i finansbranschen så såg jag upp till tidskrifter som VA och DI och såg dem som lite mer seriösa än Aftonblaskan, Ex-Pressen mfl. Med tiden har jag tyvärr insett att de tar till ungefär samma knep för att locka läsare, dvs STOOORA rubriker som inte sällan är rejält överdrivna, allt för att locka läsare. Trist.

J sa...

Det är som när Investors vinst på tolv miljarder kallades för ett misslyckande.

inte miljonär än sa...

- HK, ja det är trist. Det som jag dock använder dessa sajter till är att plocka siffror. De suger ju upp alla siffror som presenteras och man slipper kolla igenom mängder själv. Vad det gäller rubrikerna är de oftast totalt menlösa tyvärr

- J, 12 miljarder ja, det var inte bra...