Snålhet jag är nöjd över ~ Mot miljonen

tisdag 6 oktober 2009

Snålhet jag är nöjd över

Ibland går jag och gottar mig åt att spara in pengar på diverse småsaker. Jag vet att det inte gör några större saker får månadsbudgeten men jag kan inte låta bli att vara lite nöjd över det ändå. Här följer alltså en lista över snålhetssaker jag är ganska nöjd över.

Min mobiltelefon:
Iphone släng dig i väggen! Jag har en sex år gammal Siemens som kan i princip göra allt. Jag kan lyssna på musik, ringa (ganska centralt), skicka mms och sms, ta kort. Jag har tappat den i marken x antal ggr och även bräserat den i vitt vin. Ändå fungerar den och gör så att jag slipper köpa en ny.


Matlådan:
Jag och sambon gör i princip alltid matlåda. Här är en mix av ris, kött och något grönt (=nyttigt) jag inte vet vad det heter. Jag har räknat ut att man sparar ca: 800 kr/ månad på matlådor. På ett år 9600 kr. På tio år 96 000 laxar! Smaka på det ni som alltid äter ute!

Chili- och tomatplantan: Detta kanske jag inte sparar så mycket på men de är fina och en källa till stolthet. De är också ekologiska, rättvisemärkta, gröna och k-märkta.








LP-skivor:
Detta är jag ganska nöjd över. Jag har en del gamla LP-skivor som de flesta är köpta för under hundralappen (eehh, några var dock mindre billiga). Eftersom jag har ett litet lager av bra musik så vill jag sällan köpa nytt. Förövrigt är spotify guds gåva till musikälskaren.
Kanske följande också är intessant?

14 kommentarer:

J sa...

Schyssta grödor ju!

Håkan på Spara-Placera.se sa...

Gott! Klart saker du ska vara stolt över. Själv har jag en SonyEricsson-mobil som är böjd som en banan. Funkar gör den dock och inga planer har jag på att byta ut den. Lunchlådor är verkligen toppen. Det gör stor skillnad i privatekonomin.

inte miljonär än sa...

- grödorna är fina, det enda som är jobbigt med dem är att när man använt Chili får man se till att tvätta sig MYCKET noggrannt så att man inte petar på fel ställe sedan..

- Håkan, lunchlådan är verkligen något helt fantastiskt för ekonomin. Man tjänar in mycket på det!

Herr K sa...

Matlådan är nog min största besparing också faktiskt. Jag brukade bara äta lunch ute 2-4 ggr per månad, resten av dagarna hade jag lunchlåda med mig :) Några av mina arbetskamrater åt lunch ute varje dag, galet.

Vackra grödor måste jag säga! Jag hade en chiliplanta faktiskt, men den dog...

Svenskmillionaire sa...

Ja, absolut, klart du ska vara nöjd med dessa "snålheter"!

Jag tror också helt klart på att ta hand om sina prylar så man inte behöver köpa i onödan. Och det är coolt med växterna!

Men jag måste erkänna att jag äter ute för det mesta. Jag inser väl att jag hade sparat en hel del pengar om jag tog med mig hemifrån. Å andra sidan bokar jag oftast luncher med gamla kompisar som jag inte kan träffa på något annat sätt än genom att äta lunch ihop. Jag tror att det är värt pengarna.

mvh svenskmillionaire

Koldioxidexperiment sa...

Och klimatsmart är det samtidigt. Så himla fiffigt!

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Stiligt :)

john sa...

hmm det gröna ser lite ut som mangold men ändå inte. Det är lite för stort för att vara mangold, kan det vara spenat? Vi måste gå till botten med det här.

//Ekonomisk trygghet

Anonym sa...

Kolla in denna lista på bra musik
Minns vårt tjugohundratal på tolv timmar!: spotify:user:sonicmagazine:playlist:7frnmoNTm0V0Wx3NqnVsEm

S

Monkey Business sa...

Även jag får instämma i kören om matlådor. Helt klart mycket pengar spart där.
Spotify är guld värt. Förstår inte hur cd industrin ens kan gå runt längre..

inte miljonär än sa...

- Svensk blogmillionare: Ja det låter värt pengarna om det är vänskapen som odlas!

- Koldioxidexperimentet: Klimatsmart och bra privatekonomi går väl kanske (oftast) hand i hand!

- John, jag står i valet och kvalet mellan mangold, spenat eller ruccola. Jag har uteslutit rädisa pga färgen...

- Anonym: tack för tipset!

- Monkey business, kan bara hålla med. Spotify är ett fantastiskt litet program och big ups till entreprenörerna som lyckats bygga de avtalen. Grymt jobbat!

Patrik Nilsson sa...

Visst ligger det mycket i ordspråket - "Det är inte de stora inkomsterna som gör en rik utan de små utgifterna".
Har man det tankesättet så kommer man långt, tror jag. Kolla på Ingvar Kamprad som exempel :)

Ludde sa...

På hundra år 960 000 och på tusen år 9,6 miljoner, helt fantastiskt. om man nu lever så länge, kanske dör vi imorgon.

inte miljonär än sa...

- Patrik, jag tror också det stämmer, många bäckar små (utgifter) växer snabbt till en flod.

- Ludde, kanske dör vi imorgon, vem vet? Kanske lever jag 40 år till och dricker då vin på franska rivieran. Jag lever på hoppet! ;-)