Seabased AB - Bli rik på vågor ~ Mot miljonen

tisdag 6 oktober 2009

Seabased AB - Bli rik på vågor

Världen står inför enorma utmaningar framåt att ställa om från icke-hållbara energikällor till hållbara. Seabased AB är företaget som planerar använda vågornas kraft för att vara en av lösningarna på detta.

Seabased utvecklar ett system för att utvinna elenergi ur havsvågor. Idén går enkelt uttryckt ut på att koppla en kabel från en flytboj till en fästanordordning på botten. Då bojen rör sig i vågornas dyningar utvecklas rörelseenergi som ombildas till elkraft.

Man vill utveckla robusta aggregat som klarar tidens tand och havets kraft och företaget testar nu olika typer av flytbojar för att minska extremkrafter för starkare och mindre vågor. Jag frågar en kollega som är fysiker om tekniken rent fysikaliskt är bra. Han menar på att en fördel med tekniken är att du får kontinuerlig el hela tiden. Risken att man får uppehåll i elframställningen är mindre än för tex vindkraftverk (då det inte blåser) då efterdyningar och rörelser i vattnet är mer kontinuerliga.

Man kan fundera på hur mycket miljöpåverkan dessa aggregat skulle ha om de produceras i större skala? Eftersom man ännu inte har skapat några större parker med denna teknik så menar Seabased att det är svårt att avgöra graden av påverkan på den marina miljön. Jag kan också fundera på hur vackert det är att titta ut från kustlinjen och se hur hela havet är fullt med flytande bojar. Samtidigt i jämförelse med kolkraftverk och liknande är ju påverkansgraden minimal

Hur blir du aktieägare?
Jag har för ca: 1,5 veckor sedan kontaktat Seabased för att få svar på denna fråga men tyvärr inte fått något svar på mailet. Kanske har det försvunnit i cyberrymden? Dock har jag genom bloggare på en entreprenörs blogg och genom kommentarer på Smart privatekonomi förstått att den kostar 115 kr/aktie vilket jag tycker är ganska dyrt. Kanske att det är så att företaget innehåller få aktier?

Jag ställde också en fråga i mitt mail om det idag finns elproducerande anläggningar och jag har inte lyckats få svar på detta. Skulle jag få svar på mitt mail lovar jag att återkomma med detta!

Läs också:
Lundin Mining
Tele2
SSAB
Trelleborg
Getinge

7 kommentarer:

Herr K sa...

Det var tråkigt att du inte fått något svar ifrån dem. Som sagt, 115 kr/aktie var senaste priset jag hörde, men möjligheten att få tag i aktier verkar vara lite småklurigt. De hade iaf per 2009-07-15 3 467 500 st aktier utgivna. Jag kan maila emissionsprospektet till dig om du vill? Sven Bankel på Seabased var vänlig att skicka det till mig :)

inte miljonär än sa...

ja det får du gärna göra!

Herr K sa...

Mailet är skickat så ta en titt!

J sa...

Som jag förstår så finns det iaf testbojar ute

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article548789.ece

inte miljonär än sa...

-J, strålande!

Herr K sa...

Jag fick under dagen även emissionsprospektet till Energy Potential, är någon nyfiken så hojta så kan jag skicka det till er :)

Anonym sa...

Sebased finns att köpa här:
http://www.inoff.nu/

Priset verkar gå upp, nu 135 kr.