Räntefonder och sparkonto - vad är bäst? ~ Mot miljonen

torsdag 1 oktober 2009

Räntefonder och sparkonto - vad är bäst?

Börsen kommer säkert att gå uppåt så småningom och vi kommer att nå högkonjunktur. Då vill jag vikta över mitt innehav i säkrare placeringar. Nu har jag lite funderingar på vad som är det bästa alternativet. Räntefond, sparkonto eller något helt annat?

Sparkonton med hög ränta
Hos min bank Nordea är den högsta räntan jag kan hitta 2,85% men då måste man binda sitt kapital i 5 år. Liknande lösningar finns också hos de andra storbankerna. Detta känns inte överhuvudtaget aktuellt. Nej om man skall hitta sparkonton med relativt bra ränta måste man våga röra sig utanför ramen av ”trygga” storbanker verkar det som.

Ett alternativ är Akelius spar som har följande erbjudande: 5,0% Sveriges högsta sparränta - Akelius Spar www.akelius.se. Man får alltså en ränta på mellan 4-5% beroende på hur länge du vill låta pengarna ligga kvar hos dem. Pengarna behöver inte vara låsta särskilt länge heller. Det man dock behöver se upp med är Akelius inte omfattas av insättningsgarantin. Så konkar Akelius blir man av med alla pengarna. Är det någon som har erfarenhet av Akelius och kan rekommendera detta?

Räntefonder
Sitter just nu med en mindre del av mitt kapital viktat i en av Nordeas räntefonder (Sekura) och historiskt har den stabilt gett en avkastning på 3% per år. Nu funderar jag på om det finns bättre räntefonder än så men som ändå har säker profil.

Nu ställer jag frågan till er, är det någon som har erfarenhet av säkra och stabila räntefonder som ger en avkastning bättre än 4-5%? Eller bör man sikta in sig på något annat?

Läs också:
En vinnande strategi för att spara i fonder
Aktieindexobligation För- och nackdelar
Kapitalförsäkring: För och nackdelar
Passiv inkomst - möjlighet eller falsk förhoppning?

12 kommentarer:

J sa...

När konjunkturen väl blir bättre så kommer ju riksbanken att höja repo vilket leder till högre sparkontoräntor, så jag tänker nog vänta och se till man vet vilken nivå det lägger sig på.

Anonym sa...

Sekura är avgiftsfri ?

inte miljonär än sa...

- J, det låter klokt. Borde väl gå att få ännu bättre ränta om något/några år.

-Anonym, nej sekura är inte avgiftsfri. Har en förvaltningsavgift på 0,5%. I längden blir det inte särskilt mycket värdeökning i den då inflation och förvaltningsavgift tar över tyvärr... Men just nu är det ett stabilt och säkert innehva som ger mer än ett vanligt sparkonto...

Herr K sa...

Sparkonto är tryggt men tråkigt. Jag är inne på samma spår som du, när väl ekonomin har rullat igång ett tag blir det dags att vikta över till räntor...men dit är det fortfarande långt tror jag. Dyker det upp några bra förslag när det börjar bli aktuellt får du gärna skriva mer om saken!

inte miljonär än sa...

- Herr K, jag spanar och håller utkik efter detta! Just nu tycker jag faktiskt att Akelius verkar ha bäst erbjudande... De sänkte ju ganska nyligen sin ränta från 6 till 5 % och kanske att de höjer den igen när reporäntan åker upp....

Herr K sa...

Ja, jag har oxå fått upp ögonen lite för dem. Lite omoraliskt kanske, men tänker du öppna konto där och vill gynna mig samtidigt, kolla in länken på min blogg (om man inte kan gynna sig själv genom sina egna annonser förstås) ;-P

Herr K sa...

Haha, bortse från sista kommentaren, det var fel av mig :P

inte miljonär än sa...

haha! Kliade det i affiliate nerven lite kanske? Det är lugnt. Jag är kategoriskt livrädd för att klicka på mina egna annonser.... Vem vet den dagen man vill så kanske det blir ett klick på smart privatekonomi...

Herr K sa...

Haha, ja nog kliade det lite alltid! Men jag är precis som dig, ett felklick på sina egna annonser är lätt hänt, och det skulle annonsföretagen inte gilla.

Men tja...en småbloggare som jag räknar inte med några reklamintäkter ändå. Det bästa man kan göra är annonsera för bolag samvetet kan stå för :)

inte miljonär än sa...

- Herr K, det tar lång tid att bygga upp en blogg som genererar några större intäkter! Det är bara att kämpa på och snart kanske du driver sveriges största och bästa ekonomiblogg, vem vet?!

Herr K sa...

Hehe, det vore trevligt, men det är inte min ambition. En liten men trogen skara räcker för att jag med glädje skall hoppa ur sängen varje morgon för att se om någon kommenterat! :P

Miljonkoden sa...

Om jag inte minns helt fel så får man väl faktiskt klicka på sina annonser via tradedoubler och även handla "av sig själv"?

Missförstår mig inte, sitter inte och spammar mina egna annonser dagligen ^^