Omorganisation av värdedepån ~ Mot miljonen

måndag 5 oktober 2009

Omorganisation av värdedepån

Denna vecka kommer jag att försöka sälja av hela mitt innehav i mitt vanliga aktiekonto och föra över pengarna till kapitalförsäkringen. Det känns som att det är läge nu då börsen gått nedåt ett tag. Ju mer reavinstskatt jag slipper desto bättre är det.

Tyvärr kommer jag ändå tappa en del då courtaget totalt sett landar på ca: 800 spänn. Men känslan är ändå att jag tror på mitt innehav och att det i längden kommer att löna sig att göra min lilla omrörning av aktiegrytan. Jag går helt enkelt in i samma aktier igen.

Jag tror även att jag kommer att gå in i Fortnox under veckan. Dock med ett mindre innehav. Kanske 4-5 k. Vi får se...

Läs också:
Kapitalförsäkring: För och nackdelar

7 kommentarer:

J sa...

Spontant känner jag att ju mer reavinstskatt du slipper desto mindre har du tjänat?

inte miljonär än sa...

Förstår hur du tänker, kanske har jag fel? Men jag spekulerar att aktierna kommer gå uppåt för att vara värda ännu mer och då kommer jag att tjäna på att ha dem liggande i en kapitalförsäkring istället..

Herr K sa...

Du är inte ensam om idén, även jag har ju öppnat KF och kommer sälja av mitt depåinnehav steg för steg för att gå in på nytt men inom min KF i stället. Dock kanske jag väljer andra aktier, har inte bestämt mig ännu :)

Men det är kanske som du säger ang. reavinsten...vill du undvika högre skatt är det kanske smartast att sälja nu och köpa igen medan allt ligger lågt och (förhoppningsvis) tjäna igen det i din KF.

inte miljonär än sa...

- HK, jag tror att det faktiskt blir en aning billigare att sälja nu om börsen går upp framåt. Antar att det gäller att positionera sig någorlunda rätt inför q3 nu....

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Så du går från delägare till försäkringstagare? :)

inte miljonär än sa...

- Magnus, ja det stämmer! ;-)
Egentligen gillar jag idén med att vara delägare i ett företag. Men med de småsummor jag rör mig med så är påverkansgraden så minimal att det är löjligt att förlora pengar på det..

Herr K sa...

Haha, Magnus har ju faktiskt rätt, har inte sett det på det sättet tidigare :P