Ny buffert - tandläkaren ~ Mot miljonen

tisdag 27 oktober 2009

Ny buffert - tandläkaren

Efter att ha bevittnat hur en kollega fått dra ut två tänder under hösten och fått stå ut med hans ojande över tandlärräkningar och tandvärk har jag nu bestämt mig för ett nytt buffertsparande: tandläkarbufferten.

För några år sedan var jag frekvent besökare hos min oerhört effektiva och duktiga tandläkare som nu tyvärr gått i pension. Efter den sejouren kör jag hårt med tandstickor, plackers och flourtuggumin och hoppas slippa behöva göra några större åtgärder. Det är aldrig särskilt trevligt att få betala pengar för att någon kör upp aluminiumborrar i gommen så att fradgan skvätter.

Nu tänker jag att jag skall föregå händelserna och framtida budgetekonomiska jack med att införa ett månadssparande för kommande tandläkarbesök. Det är ju så sjuuukt dyrt att gå till tandläkare, det är ju heller ingenting man kan undvika. Tandvärk är inte att leka med.... Till att börja med får det bli 200 kr per månad fram till vårkanten så får vi se om det lönar sig...

Nämnde för min kollega att detta inlägg skulle skrivas. Han hälsar då att 24:e november skall även tre hål lagas för över 3000 spänn (inkl högkostnadsskydd)!!

Man kan också fundera på om de här rätt höga återkommande avgifterna för att köpa glasögon eller linser skulle kunna kompenseras med en ögonoperation, är det värt att göra detta, lite läskiga ingrepp kanske för att i slutändan tjäna på det och slippa köpa glasögon varje eller vartannat år....

8 kommentarer:

Finanskvinnan sa...

Hej! En fråga, hur fick du in adsense i dina RSS-feeds?

J sa...

Mmm det är gälet dyrt. För 3000 ska man ju fan se ut som slick rick i käften.

Herr K sa...

Jag fattar inte varför tänderna omfattas av den vanliga sjukvården? Är det något man måste sköta regelbundet för att inte gå med värk så är det ju tänderna. Inte undra på att det blivit lite av en klassfråga...

inte miljonär än sa...

- Finanskvinnan, ärligt så vet jag inte hur de hamnade där för jag försökte få till det där i början av bloggens historia utan att lyckas. Sedan fick jag en fråga från blogger om jag ville styra om mina feeds till feedburner. Och när väl det var gjort fick jag till adsense feed... Sorry att jag inte kan hjälpa till bättre än så här...

- J, jo det är så galet dyrt att man önskade att man kunde byta ut hela tandraden mot ngt inplantat...

- Herr K, kan hålla med dig om det... Skulle vara intressant att vet varför man har gjort det på detta sätt.

Hanna sa...

Kan varmt tipsa om folktandvårdens sk. tandvårdsabonnemang. Det bygger på att man betalar en viss summa per månad och så ingår förutom 1 st profylaxsession och 1st årlig fullundersökning med rengöring, röntgen etc. även kostnader för flertalet situationer som kan uppkomma såsom lagning av hål o dyl. Jag betalar 45kr/månad, vilket ju i princip blir samma summa som för en årlig kontroll. Priset beror bl a på dina tänders skick som bedöms i en inledande undersökning. Kanske kan vara värt att iaf bli bedömd och se vilken prisklass du hamnar i?

inte miljonär än sa...

- Hanna, tack för tipset! Det skall jag verkligen ta och kolla upp!

Farmstar sa...

Det som Hanna tog upp;

http://www.folktandvarden.se/frisktandvard/

Har det själv och tycker det fungerar fint.

inte miljonär än sa...

- Farmstar: tack för din kommentar, jo jag tror faktiskt att jag skall kolla upp det där. Låter bra att betala tandvård kontinuerligt istället för att få en fet klumpsumma helt plötsligt...