Min rapportkalender ~ Mot miljonen

måndag 12 oktober 2009

Min rapportkalender

Det skall bli riktigt kul att återigen få ta del av företagens rapporter. Här publicerar jag de datum som jag själv väntar med spänning på med en kort kommentar:

Getinge fredag 16:e oktober
Medicinteknikföretaget Getinge lämnade förra gången en stabil rapport. Nu har det florerat rykten att de gått bra pga hysterin kring svininfluensan. Jag tror själv på en stabil rapport och hoppas på något bättre resultat än q2.

SCA tisdag 27 oktober
Den senaste rapporten redovisade sca goda resultat på hygienprodukter. Desto sämre gick det för trä- och pappersverksamheten. Om företaget har fått igång denna del av produktionen så kommer det vara fina glädjesiffror. Annars kommer nog aktien att stå still. I den senaste tidningen jag fick hem från SCA skrev de stolt att de hade lyckats förbättra kassaflödet. Skall bli intressant att se om detta stämmer.

Trelleborg torsdag 29 oktober
Trelleborg har varit min egen lilla kassako under sommar och förhöst. Sedan nyemissionen i våras har aktien stadigt varit på väg uppåt. Det finns en risk här att det byggs in för höga förväntningar på bolaget som kan bli svåra att leva upp till. Levererar de goda resultat kommer dock aktien att stiga rejält. Detta är den mest spännande rapporten för mig personligen.

SSAB fredag 30:e oktober
Ståljätten har tydligen tjänat en del pengar på att stå stilla i somras genom försäljning av utsläppsrätter. Förra gången de rapporterade gjorde de en rejäl förlust och har sedan dess haft svårt att övertyga. I den senaste rapporten uttryckte företagsledningen att de skulle ha fortsatt tufft att nå resultat under hösten. Jag hoppas att de förbättrar sitt resultat något men har inga större förhoppningar på fantastiska resultat.

Fortnox onsdag 4 november
Sist ut är det minsta bolaget och innehavet i min portfölj fortnox. Det intressanta här är om bolaget nu har närmat sig vinst eller inte efter flera år av utveckling av sin nättjänst. De har under hösten presenterat nya produkter som tex e-faktura i sin tjänst. Kanske kan dessa tjänster hjälpa bolaget att nå resultat. Jag har dock inga högre förväntningar att detta skall nås nu utan tänker fortsätta följa fortnox långsiktigt. Om de redovisar bra kan det hända att jag ökar.

Affiliator Affiliateprogram

Inga kommentarer: