Mervärde - Hur skapar man det i en produkt? ~ Mot miljonen

onsdag 28 oktober 2009

Mervärde - Hur skapar man det i en produkt?

Jag tänker för tillfället på skapande av mervärde på www.matematikvideo.se. Hur skapar man mervärde i en nättjänst? Här är lite av de tankarna och funderingarna.

Jag har i helgen blivit ivägsläpad (bokstavligen) lördag morgon av sambon med målet att köpa en ny vinterjacka. Vi tog bussen ner på staden och in på helvetet på jorden: åhlens. Det finns ingenting plats på jorden jag lider mer på än i ett köpcenter. Stirriga blickar överallt, 200 olika parfymdofter i den kvalmiga luften och ett krav på att spendera pengar på något så oviktigt som att byta ut min slitna vinterjacka. I kön till kassan köper en dam framför mig ett smycke från Snö. Dessutom får hon, som hon tycker, en riktigt fin liten box till detta smycke och verkar tycka att hon gjort ett riktigt klipp.

Det är nog där, i denna situation, vi hittar ett bra exempel på mervärde. Förutom smycket får man en snygg, fräsig, box med fint tyg inuti. Vi skulle också kunna ta exemplet då vi går till cykelaffären och köper oss en ny cykel. När vi går iväg från affären har vi inte bara köpt en ny cykel, vi har dessutom fått en ringklocka gratis som ser ut som en anka som vi gillar extra mycket (jag hade gillat det!). Vi rekommenderar affären till alla vi känner naturligtvis.

Så hur skapar man mervärde i en nättjänst?
Det är väl inte lika lätt att skapa mervärde i en nättjänst, som ju jag skapar just nu. Det är svårare att skicka med ett mänskligt leende eller en snygg nyckelring på nätet. Det blir mycket opersonligare kring nättjänster. Avanza tycker jag dock har lyckats med detta bra. När jag blev kund där fick jag efter någon vecka ett telefonsamtal där en trevlig person frågade om jag undrade om något eller om jag ville ha hjälp med något specifikt. Kändes väldigt trevligt och gjorde att jag direkt trivdes som kund.

www.matematikvideo.se har jag haft följande idéer för att kunna skapa mervärde:
  • Till alla kunder erbjuds genomgångar på nationella prov och tips på bra strategier inför dessa viktiga prov.
  • Om du beställer en DVD-kurs får du dessutom en liten miniräknare med det fina reklamtrycket matematikvideo.se
  • När du beställer en kurs får du dessutom en extra "minikurs" i tex: matematik för din privatekonomi, att jobba med excel osv....

Det ultimata mervärdet i en sådan här typ av tjänst kanske skulle vara att erbjuda matematikhjälp live via tex en chatfunktion. Men här krävs det enorma tidsresurser för att detta skulle fungera. Och eftersom jag har ett heltidsjobb så är detta en fullständig omöjlighet. Tyvärr.

Slutligen så köpte jag en vinterjacka men fick ingen box till den på köpet. Det var synd men jag kan iallafall känna mig trygg och varm inför den kommande vintern.


LoveFilm.se

Vill du läsa lite mer kanske?
Entreprenörer är glada, svettiga och sover aldrig
Everythings that´s fun costs at least 8 bucks
Den första miljonen är svårast
web-entreprenören Ted Valentin

3 kommentarer:

J sa...

Många bra idéer! Gillar speciellt den med miniräknaren, skulle jag bli riktigt glad för =)

inte miljonär än sa...

- J, ja det vore ngt va?! ;-)

alf sa...

ett samarbete med företag som kan ge lite rabatter, köp en video och få 5% rabatt på en cykel eller liknande, kolla vilka erbjudanden man kan få på csn-kortet tex (antar att du riktar dig mycket till studenter)