Keep moving forward ~ Mot miljonen

måndag 19 oktober 2009

Keep moving forward

Ibland är livet skit. Ibland är man sjuk. Ibland är huvudet rörigt och tankarna som bisvärmar mellan öronen. Men det är fint att man kan fortsätta röra sig framåt.. ändå.

Jag tittar på "The dogwhisperer". Ett ultraamerikanskt program om hundpsykologi med mexikansk-amerikanske hundexperten Cesar Millan. Jag har länge gillat detta program och fastän det nästan är samma story varje program (som lyxfällan eller kitchen nightmares som jag också gillar) så fastnar jag.

Det är vanligtvis så här: en hund mår dåligt, är nervös eller något liknande. Cesar kommer in och styr upp hunden med några "dont try this without an expert" knep. Ofta handlar det om att få den dysfunktionella byrackan att börja promenera eller släppa något tics genom att styra om uppmärksamheten mot något annat.

Jag anser att det är knepigt att generalisera människors liv och säga: så här är det. Det är enklare att tala i jag-form och säga så här fungerar det för mig. Så för mig så ligger det något i den där hundpsykologin. Om jag styr om uppmärksamheten från den smärtande ryggen, onda handleden eller allmänna rädslan och livsångesten till något roligt så fungerar livet lite bättre. Jag fortsätter helt enkelt att röra mig framåt. Promenerar på. Jag sätter igång ett projekt och blir uppslukad och tycker att livet blir meningsfullt och trevligt. Den här bloggen ger utmaningar och samtidigt glädje. Likadant med projekt starta företag.

Så dagens icke-generaliserande livstips från den hobbysnickrande livsfilosofen intemiljonärän är: Keep moving forward!

Kanske vill du läsa:
Snålhet jag är nöjd över
Att vara lite räddhågsen
Everythings that´s fun costs at least 8 bucks

4 kommentarer:

J sa...

Bra sagt, rör man sig inte framåt så rör man sig bakåt =)

inte miljonär än sa...

Vanligtvis lyckas jag alltid publicera ett inlägg på måndagar där jag beskriver att livet är skit så detta är ett försök att vända den trenden.... ;-)

Herr K sa...

Ja, det var ett ovanligt insiktsfullt och konstruktivt inlägg för att vara på en måndag! Låter visst som du kommer överleva denna måndagen också...i alla fall tills nästa måndag ;P

Bra vardagsfilosofi i vilket fall som helst!

inte miljonär än sa...

ja måndagar är kamp. Jag tror newtons konstant ökar varje måndag. Det måste gå att visa med empiri!