Het rapportvecka ~ Mot miljonen

måndag 26 oktober 2009

Het rapportvecka

Spännande tider nu. Den här veckan rapporterar tre av de företag som jag har innehav i: SCA, Trelleborg och SSAB.

Det är riktigt gött att det äntligen är dags för lite tydligare vägledning. Imorgon är det SCA som presenterar sitt resultat och jag hoppas så klart på en stabil rapport. Aktien har stadigt varit på väg uppåt nu sedan i våras. Förväntar mig inte något race efter morgondagens rapport. Kanske snarare en bra rapport som visar att vi sakta är på väg ut ur lågkonjunktur.

Inför SSAB´s rapport är det intressant att Boliden idag redovisade en vändning från förlust till vinst. Nu kan man hoppas på att SSAB har gjort en liknande resa. Det borde iallafall vara bättre än förra rapporten då de tidigt gick ut och gjorde en vinstvarning.

SJ rapporterade idag och trots minskat antal resenärer så redovisar de en bra vinst. Jag personligen är verkligen för tåg och det både klimatsmarta (och ofta tidsbesparande) sättet som det färdsätt erbjuder. Jag skulle gärna se att vi byggde ut med höghastighetsbanor, gärna ihoplänkat ner mot europa. Däremot så har jag desto svårare för SJ. Tycker deras biljettsystem är mer än lite tillkrånglagt och ibland är priserna omotiverat dyra eller omotiverat billiga. Helt enkelt ett riktigt skumt system. Vore nog bra med lite mer konkurrens där.

Läs också:
Rapportperioden = drama
Nuvarande och kommande valutaeffekter
Seabased av - en analys

Inga kommentarer: