Företagsutveckling ~ Mot miljonen

lördag 24 oktober 2009

Företagsutveckling

När jag påbörjade resan med matematikvideo var tanken att skapa en passiv inkomst. Något som jag själv döpte om till semipassiv inkomst här på bloggen. Nu börjar det likna ett ”vanligt” företag alltmer.

Under veckan som gått har jag suttit och jobbat en del mot målet att kunna presentera material för en hel gymnasiekurs i matematik B. Som det ser ut just nu har jag slutfört 10 av de ca: 20 videos jag har tänkt kan tjäna som en grund för denna kurs. De videos jag slutför just nu lägger jag inte upp utan låter lagras som flaskor grand vin de bordeaux (pardon my french) här hemma på min dator.
Anledningen till att jag inte lägger upp dem är att jag fortfarande väger lite fram och tillbaka på pinnstolen hur jag vill ta betalt. Jag pendlar mellan att lägga upp allt materialet gratis och hoppas på hög trafikmängd eller att göra en inloggningssida där man får betala för att få tillträde till materialet för en kurs. Jag är inte klar i den processen ännu. Under tiden jag reflekterar kring det gör jag också en del nya videos.

Det är en ganska krävande process att utveckla instruktionsvideos. I alla fall sådana som jag är nöjd med. Det är liksom ingen idé att slänga ut något halvdant och bli missnöjd med produkten. Det är också svårt att sälja något man inte tror på. Sedan har jag ett krävande heltidsjobb med en hel del ansvar som suger ut energin rätt rejält. Strategin jag jobbar efter just nu är att jag skapar grunderna till genomgångarna under vardagskvällar och spelar in dem på helgerna. Det går liksom inte att vara pedagogisk och tydlig efter en heldag på en skola. Både röst och sinne är då tyngda av trötthet.

Jag har också tagit nya steg med en kontakt för att få mer IT-stöd. Vi skulle ha träffats för att ha vårat första business möte (känns coooolt) här i veckan om inte en liten gris i Mexiko hade fått för sig att skicka sina baciller till Sverige och Göteborg. Nu får det bli nästa vecka istället. Det är i vilket fall som helst inte särskilt bråttom.

Så sådär ligger landet till bland siffror och roten ur tecken hos intemiljonäräns företagsprojekt. Nu längtar jag tills att nästa fas i projektet nås. Lanseringen av det första färdiga kurspaketet.

Affiliator.com

Läs också:

5 kommentarer:

J sa...

Klart man måste jobba lite för att kunna få en passiv inkomst. =) Jag säger fortfarande att du ska dema videos på sidan men sälja cd-skivor. Funkar utmärkt för tex körskoleteorin. Sen får du passiv inkomst när folk betalar för uppdateringar och licenser.

Cedric sa...

Jag tror dessvärre inte den kommer ge dig så mycket trafik att du tjänar större belopp på bara trafiken, satsa istället på 1 demovideo i varje kurs och sen ta betalt 10kr för resten av videosarna i den kursen, inga stora belopp för kunden men kan bli lite pengar åt dig.

inte miljonär än sa...

- J, Jag tror också att det är en bra möjlighet. Känslan har iallafall vuxit sig starkare och starkare att jag inte skall köra gratisvarianten. Jag är ingen höjdare på att jobba med affiliates...

- Cedric, Jag tror att du har rätt i det. Matematik är nog inte det som drar mycket trafik "på nätet". Skall nog sikta på att ta betalt på något vis. Såg din blogg också, verkar intressant!

Herr K sa...

Jag är som jag sagt tidigare en potentiell kund. Jag kanske kan utvärdera materialet åt dig när tiden är kommen?

inte miljonär än sa...

- Herr K, det vore mycket bra. Säger till så fort det är klart.