Företagande och samarbete ~ Mot miljonen

lördag 31 oktober 2009

Företagande och samarbete

Känner att jag denna lördag vill skriva några ord om samarbete. Man kommer längre med detta lilla lustiga sociala samspel tycks det som.

Läste för ett tag sedan på den utmärkta företagsbloggen disruptive.nu om den s.k. gnosjöandan. Jag citerar direkt ett citat från författaren Glenn Sjöstrand som skrivit om företagandet i Gnosjö:

- Det finns en utpräglad kultur av hjälpsamhet som uttrycks i termer av erbjudande av tjänster som kräver gentjänster och den är så stark att man kan
tala om den som en separat informell så kallad gåvoekonomi som finns parallellt
med den formella marknaden, slår Glenn Sjöstrand fast.
Citatet har bitit sig fast i mina tankar och hjälpt mig ta ett nytt steg i mitt eget företagande. Jag har öppnat upp för att bredda mina egna planer tillsammans med en webbutvecklare. Ingenting är klart ännu men samtalet har påbörjats och det känns både bra och spännande. Jag kommer inte så mycket framåt nu utan hjälp.

Jag tycker också det finns något kul, generöst och bra med att leva med utgångspunkten att samarbete och generositet lönar sig i längden. Jag var på en ledarskapskurs för cirka 1,5 år sedan där vi först gjorde en övning individuellt varefter vi gjorde en liknande övning i olika grupper. Det visade sig att gruppens resultat alltid slog individens. Nu var väl övningen delvis anpassad för grupparbete men det säger ändå att samarbete mycket väl kan vara en väg till framgång.

Iallafall är jag nu fortfarande på väg framåt med projekt matematikvideo.se. Ungefär 80% av instruktionsvideosarna för Ma B är klara. Sedan väntar slutförande av webtjänsten och en evighetsmassa marknadsföring runt hörnet....

Läs också:

2 kommentarer:

Herr K sa...

Roligt att höra att utvecklingen går åt rätt håll! Visst är det väl så att samarbete gynnar affärerna, bara rätt personer möts och kan bidra med sina resp. kunskaper.

Skall följa detta med intresse, som alltid :)

inte miljonär än sa...

Jo utvecklingen går väldigt mycket åt ett håll men jag frågar mig ofta om den går åt rätt håll.

Det är inte alltid lätta att veta när man gör något frun scratch...