Fondsparande – Köp och sälj efter konjunkturerna ~ Mot miljonen

onsdag 21 oktober 2009

Fondsparande – Köp och sälj efter konjunkturerna

Rådet är gammalt. Köp när det är billigt och sälj när det är dyrt. Det låter enkelt men ack vad svårt att genomföra. Själv försöker jag att köpa och sälja fonder efter konjunkturernas större svängningar.

Det var för några år sedan. Jag njöt av att se mina fonder växa i värde nästan dagligen. För en student, som jag var då, var det fantastiskt hur något kunde öka i värde snabbare än vad mina studielån växte. Men lika snabbt som pengarna växte minskade de sedan i värde för att vara tillbaka på status quo. Jag följde vågornas svängningar som en okunnig liten jolleseglare på stormigt hösthav. Någon gång för två-tre år sedan bestämde jag mig för att ta tag i rodret och här är den fondstrategi jag följt sedan dess.

Konjunkturer de senaste 20 åren
En gammal devis i börssammanhang är att börsen i genomsnitt växer med 11 % per år. Börsen är alltså stadigt på väg uppåt trots att lågkonjunkturer och it-bubblor härjar. I diagrammet nedan hittar du stockholmsbörsens svängningar sedan 1990. Du hittar också tre räta linjer som jag nu skall förklara.
Alla tre räta linjerna lutar på så vis att de varje år ökar med 11 %. Den röda linjen prickar konjunkturernas bottnar den lila linjen prickar topparna. Den gröna linjen är konstruerad efter medelvärdet mellan topp- och bottenlinjerna.

Det första jag slås av är att devisen att börsen ökar med 11 % per år faktiskt stämmer relativt bra historiskt. Nu vill jag verkligen lägga in ett varningens finger. Ingen vet om börsen faktiskt kommer att bete sig så här i hundra år till. Kan vi ha evig tillväxt i en ändlig värld, som en annan bloggare påpekat? Jag vet inte. Du måste själv avgöra vad du tror.

Hur utnyttjar jag dessa svängningar?
Min strategi är att köpa på mig mer aktiefonder när vi befinner oss i den undre kanalen mellan röd och grön linje. Jag försöker att sprida mina risker genom att köpa olika typer av fonder. Nu finns också så kallade ETF – fonder som har lägre förvaltningsavgift men courtage som kan vara värda att kolla upp.

Den dagen börsen har tagit sig över den gröna linjen slutar jag att köpa på mig aktiefondandelar och sparar istället i räntefonder och sparkonton med hög ränta. Sedan kommer vi till den svåra delen, eller kanske tom den omöjliga?

Det gäller alltså att försöka pricka sin försäljning av aktiefonderna då börsen är så högt värderad som möjligt. Jag skulle tro att det för mig personligen är rätt så omöjligt att göra detta rätt så jag siktar på att träffa brett. Jag tänker att det är bättre att sälja någorlunda rätt än inte alls och låta allt sjunka i värde. Det finns också anledning till att tro att optimism lönar sig och att man bör hålla ut längre än vad man först anar.

Reflektion och tyck till
Jag har tidigt i denna bloggs historia skrivit ett liknande inlägg men jag kände att jag för min egen skull (och kanske för någon nytillkommen läsare) ville publicera denna fördjupade beskrivning. Självklart kan jag ha skrivit något felaktigt, eller så håller du helt enkelt inte med. Tyck då gärna till vad ni själva tror om denna strategi!

Akelius spar

Läs också:
Räntefonder och sparkonto - vad är bäst?
Passiv inkomst - möjlighet eller falsk förhoppning?
Aktieindexobligation För- och nackdelar
Kapitalförsäkring: För och nackdelar
Satsa på aktier i lågkonjunktur - en strategi!

10 kommentarer:

Herr K sa...

Bra förklarat! Nog är det så att det är svårt att pricka in toppar resp. bottnar. Själv köpte jag en stor del av mina aktier nära botten, att pricka in toppen blir desto lurigare.

Dessutom, hur många års tillväxt på 2000-talet kan vi räkna med?...

inte miljonär än sa...

Håller verkligen med om svårigheten att pricka en topp. Jag har länge funderat på vilka rationella grunder som hjälper att hitta topparna. Men har inte hittat något riktigt bra riktmärke.

Vad det gäller botten känns det lättare att se, vet inte varför det känns så dock...

J sa...

Har alltid lyckats pricka botten rätt bra, toppar är däremot svårare. Din strategi var inte alls dum måste jag säga, på det sättet går man ju, om förutsättningarna fortsätter vara konstanta, aldrig back.

inte miljonär än sa...

Ja de två stora frågorna till denna strategi är ju

1. om förutsättningarna i framtiden kommer att vara ca: 11% ökning eller om tillväxten stannar av i världsekonomin. På detta område känner jag mig osäker.

2. Att pricka toppar kanske är en omöjlighet? I mitt fall tänker jag nog att man får försöka gissa sig till en rimlig utgångspunkt ur innehaven och försöka att inte gräma sig om det fortsätter upp lite till..

Mikael sa...

Intressant!! Efter 10 års lek med aktier har jag kommit fram till exakt samma teori som dig. Handla i lågkonjunktur och sälj när börsen är hög. Enkelt och genialt!

Jag gillar inte bankernas rekommendationer att man skall månadsspara på börsen för att sprida riskerna. Risken blir liten men så även visten. Bättre att följa din teori.

Tidigare köpte jag och sålde mer frekvent för att göra snabba hackor. Visst det hände väl att hackorna var feta men ibland sviktar intresset för börsen och man hinner därför inte med i svängarna. Av denna erfarenhet lärde jag mig att uppgångar missas lätt och att en onödig massa pengar går åt till kortage. Bättre med din teori!

För min del måste det vara enkelt. Idag styr jag mina depåer samt mina 3 barns depåer, fondkonton, pensionspar mm.mm.... Det blir lätt rörigt och man hinner inte med allt. Så varför igentligen ha en depå med ett antal värdepapper som ganska precis följer omx? när man istället kan ha 1 fond som är inte tar någon avgift och följer omx30(du vet säkert vilken jag menar). Tänk vad enkelt att bara ha ett värdepapper att manövrera i upp och nedgångar!! Jag har inte lyckats leva efter denna sista ide, på grund av att det är för roligt att hoppa på de olika tåg som kommer tuffande. Men kanske jag lär mig...

Detta är min plan för hur jag nån gång skall få det "gott ställt".

God natt!

Anonym sa...

Mitt sätt är att gå förbi toppen eller botten, och sen sälja resp. köpa.

Då är man säker på att man inte har sålt/köpt för tidigt.

Risken att förekomma trender är ju att man säljer/köper för tidigt.

Det har i alla fall gått bra med det synsättet.

Mvh
T

Anonym sa...

Mitt sätt är att gå förbi toppen/botten, och sen sälja/köpa.

Tror att det är bättre att följa trenden istället för att försöka förekomma den, eftersom det vanligtvis är svårt att hitta toppen/botten.

Har i alla fall fungerat för mig.

Mvh T

Anonym sa...

Väldigt intressant artikel. Jag lär mig en hel del från din blogg. Skulle du kunna förklara hur du kom fram till den lila respektive röda linjen, jag hänger inte riktigt med. Har försökt konstruera ett eget diagram i OpenOffice, men om man ritar en linje som ökar med 11% per år så blir ju det en exponentiell ökning och inte en rät linje.
Eller har du helt enkelt ritat linjerna mer som en uppskattning baserat på första botten respektive toppen i diagrammet?

inte miljonär än sa...

Hej Anonym, kul att du tycker att detta om fonder, fondsparande och vikten av konjunkturer är intressant. Det tycker jag själv också!

Vad det gäller den röda och den lila linjen så använder jag formeln för en linjär funktion för att rita ut dessa med ett eget uppskattat startvärde. Om man skall rita ut en egen linjär funktion (eller en rät linje som det också kallas) använder du följande kommande (i excel men det är nog samma OpenOffice):

=kx + S, där bokstäverna betyder följande:
k = procentuell ökning i förändringsfaktor (om ökning med 11% blir förändringsfaktorn 1,11)
x = antal år
S = startvärde

En exponentiell ökning beskrivs istället så här:
=Sk^x

Hoppas att detta hjälper dig en bit på vägen!

Anonym sa...

Tack för hjälpen! Nu har jag fått till ett eget diagram. Det är ju lite lättare att förstå vad som händer om man kan illustrera det själv så att säga.