ETF fonder - Är det något att ha? ~ Mot miljonen

lördag 3 oktober 2009

ETF fonder - Är det något att ha?

Jag har följt Finanskvinnans och Finansmammans inlägg om börshandlande fonder som tydligen är på frammarsch. Så kallade ETF fonder. Nu funderar jag själv på om detta kan vara något för mig som ett sätt att komma bort från storbankernas höga förvaltningsavgifter?

Vad är en ETF?
En Etf fond är kortfattat en fond som följer index på en specifik börs, tex stockholmsbörsen. Man kan också välja en specifik bransch eller råvaror och liknande. Man handlar fonden i realtid som en vanlig aktie och behöver inte ha en speciell typ av aktiekonto.

Fördelar:
- Handel i realtid: Du har alltså möjligt att genomföra köp och sälj snabbare än en vanlig fond.
- Låga förvaltningsavgifter: Förvaltningsavgifterna är lägre än vanliga fonder.
- Börsnotering: Eftersom de är börsnoterade har man möjlighet att snabbt sälja och köpa.

Nackdelar:
- Courtageavgifter: Pga av börsnotering får man tyvärr betala ett courtage som är samma som för övrig aktiehandel.

Exempel på ETF - fonder i Sverige:
I Sverige är det framförallt Xact som har gått före med börshandlande fonder. Deras kanske mest kända fonder är Xact Bull och Xact bear som bägge har en förvaltningsavgift på 0,60%. Dessa två hävstångsfonder är bra om man vill vinna både på uppgång och nedgång och är något jag själv har funderat på att använda men ännu inte vågat ge mig in på. Även HQ - bank har satt igång handel med ETF - fonder enligt ett pressmeddelande från 14 september. Ännu har jag inte hittat vilka typer av fonder detta kommer att vara. Kanske kommer Hq att dra med sig fler aktörer på marknaden?

Utvärdering
Själv välkomnar jag denna typ av fonder framförallt för den lägre förvaltningsavgiften och närheten till börsutvecklingen. Allt som sätter press på storbankernas hutlösa priser för fonder som de inte lägger mycket förvaltningstid på är bra. Samtidigt förutsätter dessa ETF fonder en hög grad av aktivitet från spararen att se trender, konjunkturer och utveckling av ekonomin. Därför bör man nog ha ett visst intresse för börshandel för att ge sig in på det.

Läs också:
En vinnande strategi för fondsparande
Aktieindexobligation För- och nackdelar
Kapitalförsäkring: För och nackdelar
Passiv inkomst - möjlighet eller falsk förhoppning?
Räntefonder och sparkonto - vad är bäst?

3 kommentarer:

Miljonkoden sa...

Bra skrivet!
Vet inte om det är ngot jag fått för mig, men känns som om detta är mer trading än långstiktligt. Framförallt de med hävstång.

inte miljonär än sa...

- Miljonkoden, tackar, jo dessa fonder är nog mer för den som vill följa börsutveckling på närmare håll. Men egentligen finns det få aktiefonder där passivitet belönas, tror jag.

Anonym sa...

Det finns en bra sajt på svenska som bara fokuserar på ETF:er www.etfsverige.se. Själv är jag frälst...ETF:er passar för alla och är bättre än fonder på både kort och lång sikt. Undantag finns förstås, bra aktiefonder kommer alltid att efterfrågas (t.ex. Skagen fonder)