Enkäten om prissättning ~ Mot miljonen

tisdag 13 oktober 2009

Enkäten om prissättning

Sammanställer här nedan den lilla enkäten jag gjorde förra veckan på prissättning på min tjänst www.matematikvideo.se.
Resultatet är ganska entydigt och säger väl att de flesta tycker att det skall vara en gratistjänst eller kosta 99-150 sek. Självklart kan jag förstå varför. Det är ju ingen produkt man kan känna och ta på utan en nättjänst och de flesta sådana tjänster är ju idag faktiskt gratis eller billiga. Personligen är jag inte övertygad att det bästa är att erbjuda allt gratis. Det finns en faktor i det hela där man på något vis graderar ner sin egen insats/tjänst genom att erbjuda allt gratis. Jag har inte bestämt ännu om och hur betalning skall ske. Är helt enkelt inte klar med den processen i huvudet....än.

Det jag dock tror är själva grejen med att kunna ta betalt är att på något vis kunna erbjuda ett mervärde i tjänsten. Vad detta mervärde sedan skall vara har jag inte bestämt. Men tankar jag har haft är kunna erbjuda träning inför nationella prov, testa sig själv möjligheter eller helt enkelt en dvd med materialet som ingår i priset. Skall fortsätta grunna på detta.

Jag behöver också knyta kontakt med någon som kan sköta den it-tekniska aspekten av projektet. Känner att jag varken har kunskap eller energi att sköta det också. Jag har några trådar ute så vi får se hur det utvecklar sig.

Slutligen, tack till alla er som deltagit i undersökningen! Det ger mig mycket bra feedback!

8 kommentarer:

minna sa...

min son kikade lite på detta och sa att det var en jätte bra ide! Jag betalar gärna 99 kr för den hjälpen. Du ska tänka på att du säljer kvalite! Och kanske kan du ha tre olika medlemskap typ s, m, l. Då kan dom kosta olika och i L paketet kanske du kan hjälpa till att förklara svårare uppgifter, dvs personlig kontakt? Oj vad huvudet snurrar med ider. Hahhaa, det märks att jag är arbetslös. =)

minna sa...

Kanske en forum för alla medlemmar?
Lite klipp på youtube som reklam?
Gå igenom olika matteböcker i sverige som är de vanligaste och ge exempel på lösningar?

Koldioxidexperiment sa...

Såg du att GP hade ett tips idag om betalfunktioner på en egen hemsida? Det kanske inte alls är nåt för dig men jag ville nämna det iaf.

Herr K sa...

Du kan ju även ha övningar inför högskoleprovet, eftersom det ändå är två gånger om året och har ett delprov i matematik :)

Skulle säkert kunna intressera framförallt komvuxstuderande.

J sa...

Jag hade bara sålt det på CD med möjligheten att med nån slags licensnyckel ladda ner uppdateringar och annat godis från sidan. Kan du få in det till skolor så har du med lite sälj en bra månadsinkomst.

inte miljonär än sa...

- Minna, ja vad mycket bra idéer du har. Kul att få tips! Det svåra blir att genomföra alla dom idéerna. Vet inte hur mycket kraft och tid jag har...

- Koldioxidexp, nej jag har inte läst GP idag, skall kolla upp det!

- Herr K, bra idé!

- J, jag har funderat på det också. Det skulle lösa ganska mycket om jag gjorde så. Dock blir det större omkostnader i produktion och resurser då jag får lägga en del tid på utskick och produktion av CD-skivor. Men det kan absolut vara en bra idé!

Anonym sa...

Som Minna sa, dvs personlig kontakt. Emailkontakt/coaching under en viss tid/visst antal gånger.
Fördelarna är uppenbara: är ointressant att kopiera/sprida då det är skräddarsydda/personliga frågeställningar
Sedan det du var inne på; att köra föreläsningsrunda "in person".

inte miljonär än sa...

- Anonym, att kunna erbjuda personligt hjälp/coaching vore förstås fantastiskt och ett riktigt bra mervärde. Problemet är att då måste jag nog sluta med mitt nuvarande jobb eller jobba deltid och det är inte aktuellt än på ett tag. Vet av erfarenhet att detta kräver MASSOR av tid. Tanken är nog avgränsa sig mot detta istället försöka göra genomgångar och interaktivt material så bra som möjligt.