Enkät betalningsmodell ~ Mot miljonen

måndag 5 oktober 2009

Enkät betalningsmodell

Kör igång min första webbenkät här på bloggen och det gäller en fråga jag går och kliar mig i huvudet kring vad det gäller www.matematikvideo.se.

Frågan handlar om vad ni tror blir bäst modell för sajten. Allt gratis och få inkomster via annonsering och liknande eller om jag skall ta betalt på något vis. Alltså, vad ni kan tänka er, om ni var i behov av det, att betala för en halvårsprenumeration på http://www.matematikvideo.se/.

Genom att betala en prenumeration får man tillgång till allt material. I så fall skulle ca: 3-5 videos vara gratis och resten (kommer landa slutligen på mellan 50-70 videos) vara en betaltjänst.

Om ni har kommentarer, tankar eller idéer så kan ni skriva dessa i kommentarsfältet till detta inlägg. Eftersom jag har nada erfarenhet av dessa typer av tjänster hjälper era tankar och kommentarer mycket!

10 kommentarer:

Miljonkoden sa...

Jag skulle kunna tänka mig att du har några videos som är gratis och sen att man betalar en symbolisk summa t ex 99kr per år som du säger, som då ger tillgång till den större delen av materialet.

minna sa...

99 kr per år låter vettigt!=)

minna sa...

en kanon bra sida juh! Måste visa sonen=)

inte miljonär än sa...

- Tack miljonkoden för dina tankar!

- Minna, tackar! Kul att du gillar den och hälsa sonen!

Det som är svårt med att ha en helårsprenumeration är att dagens matematikkurser oftast läses under ett halvår. Men det kan ju vara en idé..

Herr K sa...

Halvårsvis (terminsvis alltså) tycker jag är en helt rimlig idé också faktiskt, för 99kr. Jag har iaf kikat lite på gratisfilmerna, och du har verkligen lyckats med pedagogiken! Det kan t om vara så att din sajt blir den matteläraren jag skulle behöva i matte b :)

inte miljonär än sa...

- HK: Kul att du gillar filmerna! Jag har inte lagt upp så många gratisfilmer som är specifika för Ma B. Tanken är att de skall ingå i betaltjänsten....

Herr K sa...

Jag får helt enkelt bli kund framöver då ;)

J sa...

Som privatperson i behov skulle jag kunna tänka mig att dega upptill 159 kronor. Om du ska licensiera tex en hela skola eller skolklass kan du ta betydligt mer.

inte miljonär än sa...

-J, tanken är att jag skall sälja skollicenser när jag vet att jag har en bra produkt som är bred och användbar. Nu siktar jag i första hand på folk som behöver läsa upp betyg och läser på distans. Om man skall sälja skollicenser så rör det sig oftast om väldigt stora resurskrav vad gäller server och support vilket knappast skulle mäktas med för tillfället.

Men en skollicens brukar gå på 2-3 tkr för ca: 100 elever.

J sa...

Gott, det är där pengarna finns.