CSN lån - avbetalningsplan ~ Mot miljonen

torsdag 22 oktober 2009

CSN lån - avbetalningsplan

Jag har nu efter tips från en av bloggens läsare grävt en aning djupare i hur mina csn-lån skall betalas. Det ser inte klokt ut efter vad jag kan se.

Fram till 2016 kommer min inbetalningar öka för att därefter minska rejält. Detta beror troligtvis på att jag då har betalat av en större del av mina lån tagna efter 2001 (nya lånet). Sedan minskar det rejält.
Jag försökte sedan att kolla vad som händer om jag betalar in mer än det som krävs men de uträkningar som csn där presenterar ger ingen bra översikt då man inte kan göra det för bägge lånen (nya och gamla) på samma graf/tabell. Får försöka gräva vidare i detta. Klart är iallafall att jag nog borde öka på mina inbetalningar nu när jag har möjlighet till detta för att minska ränteeffekterna.
Läs också:

10 kommentarer:

J sa...

Kul att se någon som orkar ta tag i det! Jag vet tex en bekant som fick ärva närmare 300.000 medan han hade studieskuld på runt 200. Jag tyckte han skulle betala av den, för att få lite mer i fickan varje månad. Istället valde han att ha kvar skulden då "det ändå var så lite varje månad" och lyckades på 4 år bränna alla 300.000 på skräp. Det enda han har kvar av pengarna nu är en bil värd kanske 40 tuss.

john sa...

Inte speciellt ekonomiskt gjort av din bekant J.

Ja antingen kunde han betalat av studieskulden direkt ELLER investerat de 300 i stabila utdelningsaktier som i sin tur betalat av studieskulderna =)(vet dock inte om det är någon ränta på studieskulder?, i så fall borde han betalat av på en gång).

//Utdelningsnörden

Herr K sa...

john: Det var en bra idé som i allafall inte jag tänkt på tidigare! Men om man inte har 300k att köpa utdelningsaktier för är det kanske lättare att betala av lånet snabbt först?

Klurig fråga det här...

inte miljonär än sa...

Jag tror att det i grunden handlar om man tror att man får mer än 2,5 % tillväxt + eventuell inflation på sina investerade pengar. Då slår man iallafall sin ränta. Man måste ju också matcha upp den summan man har i lån mot den man har sparat för att det skall ge mer i avkastning.

Kanske kan det bästa alternativet vara att betala av sitt lån i en period av recession? Då börsen är på väg nedåt kan man också betala av delar på sitt lån? Vad tror ni?

J sa...

john: Precis min tanke. Dessutom kom de 300' från försäljningen av en insatslägenhet han sålde, istället för att hyra ut och få en passiv inkomst därifrån... När det kmr till ekonomi har han och jag inte särskilt mkt gemensamt.

Herr K sa...

Inte miljonär än: I boken jag läser just nu tas amortering på bolån upp kontra räntesparande. Enligt författaren skall man amortera av bolånet så snabbt som möjligt, eftersom den ränta man betalar oftast är högre än räntan på besparingarna. Detta kan väl appliceras på övriga lån och investeringar också?

I sådana fall borde det inte vara några problem att ha en låg avbetalningstakt på studielånet samtidigt som man investerar i aktier, eftersom 2,5% inte borde vara speciellt svårt att slå på årsbasis. Använder man sedan delar eller hela avkastningen till att betala av lånet borde ekvationen gå ihop, eller är jag ute och cyklar nu?

inte miljonär än sa...

- Herr K, jag har vänt och vridit på det lite under veckan och tror att ditt resonemang stämmer. Så länge man tror att börs går bättre än 2,5 % på årsbasis är det bättre att amortera mindre på CSN lånet. Men befinner vi oss i nedgång tror jag att det lånar sig att amortera mycket.

Anonym sa...

intressant...
har själv försökt "tänka" igenom bästa alternativ för mitt csn lån på 300k efter jag fått tillgodo några hundra k efter försäljning av insatsalght...(hyra ut skippade jag då man måste ha god anledning att hyra ut den längre tider, tex studier...vilket jag inte hade).
men lyckades inte särsklit väl komma fram till bästa alt för mig...dock var jag lite innne på tanken att kan jag spara bättre räntemässigt än låneräntan ca 2,5 av årslönen 2 år tidigare, ja då amorterar jag inte utan betalar bara av aktuellt lån.
nu är jag arbetslös sedan juni så avbetalningen är minimal...
spar samtidigt pengar via bank a 2.75% års ränta tills jag vet bättre alternativ...

samma undran har jag gällande pensionsspar...jag tänker aldrig låsa mig i trad. pensionsspar, vem vet om jag blir 55-65 år gammal?! ;) men vad finns för vettiga alternativ här förutom småbankernas sparande? kaptialförsäkring? ngn som vet mer?

inte miljonär än sa...

- Anonym: Jag tror det kan fungera så här. Så länge man tror att Börs/räntefond/sparkonto kan generera bättre avkastning än csn ränta+inflation lönar det sig att spara eller låta pengarna ligga kvar i detta.

Däremot om vi skulle befinna oss i recession tror jag att i alla fall jag kommer att höja mina amorteringar.
Vad det gäller kapitalförsäkringar så tycker jag att det är ett utmärkt "skal" att göra sina placeringar i. Det lönar sig i princip alltid om man inte gör större förluster och behöver kvitta dessa.
Kanske man kan tänka så här vad det gäller pensionsspar: Nä vem vet om du blir såpass gammal? Men samtidigt om du blir det så är det väl ändå rätt gött att ha lite pengar på banken? Du behöver inte spara så mycket för att det ändå skall växa massor under flera år. Det är också viktigt att börja nu då pengarna växer exponentiellt. Sedan tycker jag personligen att det som är bäst i livet är gratis (vänner, familj).

Därför sparar jag ändå nu.

Emil sa...

Intressant! Jag gör också så nu att jag bor hemma och sparar/investerar CSN-lånet då jag tror att jag ska kunna slå 2.5%/år! Har försökt söka efter råd om det är klokt eller inte men tydligen är jag inte ensam om att göra så! Känns som att 200k kan växa sig starkt och kunna vara en bra grundpelare för mina passiva inkomster i framtiden!