Börsen mitt i veckan - Börskraft ~ Mot miljonen

onsdag 14 oktober 2009

Börsen mitt i veckan - Börskraft

Börsen pekar uppåt. Jag är glad att jag fick in med mina pengar förra veckan i min KF och ser med glädje på hur de växer. De stora verkstadsbolagen stiger just nu starkt med stöd från rapporter på den europeiska marknaden.

Konjunktur - Barometerindikator
September månads index för konjunkturen är några punkter högre än för augusti. Vi gick från 88,1 till 91,0. Detta index anger ju delvis hur hushåll och företag förväntar sig att konjunkturen kommer att bete sig framåt så detta tycker jag får anses vara en indikator för fortsatt uppgång. På bloggen finanskvinnans funderingar publiceras en intressant bild över konjunkturen. Det är den s.k investeringsklockan som mäter konjunkturen. Enligt vissa "experter" skall vi nu vara mellan klockan 8 och 9, då aktierna stiger och råvarupriser går upp. Det är en kul bild tycker jag. Däremot tror jag att klockan mycket väl kan gå bakåt när stödåtgärder försvinner och räntor går uppåt igen.

Byggbranschen
Både Di och svd skriver idag att byggbranschen har svårt att hänga med i uppgångarna. Detta stämmer bra överens med de artiklar jag publicerat innan om hur olika sektorer går ut ur lågkonjunkturer. Enligt vissa skall byggbranschen var sist ut ur lågkonjunkturer där råvaror och industrisektor går upp först.

Toppnivå idag
Idag nådde börsen toppnivånoteringar och DN publicerar idag en artikel om vilka större bolag som rapporterar i det närmsta. Närmast att rapportera är Sony Ericsson och Nokia och redovisar de bra resultat kommer det snart att publiceras raketartiklar igen. Det börjar alltså äntligen att närma sig rapportperiod igen! Kul att äntligen kunna få bättre vägledning samt att få veta hur "mina egna" bolag har gått det senaste kvartalet.

Inga kommentarer: