Vila och kreativitet ~ Mot miljonen

onsdag 9 september 2009

Vila och kreativitet

För några år sedan (typ 90-talet) jobbade jag på Telias kundtjänst och blev utskälld i headset dagarna i ända. För att motverka stress hade chefen på avdelningen ordnat energimassage en dag i veckan.
Jag brukade gå dit och få mig en energidos tills dagen då jag somnade som en stock när massörskan masserade på mina händer. Började drömma om att några jättekatter hoppade på mig. Vaknade till så ryckigt att massörskan blev rädd och gick och satte sig på en stol och såg förskräckt på mig som om jag var en ilsken björn. Frågade henne om det är klart nu, hon nickar men säger ingenting. Jag går därifrån trots att tiden inte var slut och vågar inte komma tillbaka dit igen. Kändes skämmigt då, men roligt nu när jag tänker på det.

Har inte gått till massörer så ofta sedan dess, ibland kör jag något avslappningsband med avslappningsgurun Lars-Erik Uneståhl. Somnar alltid som en stock när jag kör dem. Det är vilsamt för en hjärna som min som alltid vill framåt och mer. Alltid vill utveckla och bli bättre. Ibland blir det inte bättre av att tänka mer på det helt enkelt.

Ofta verkar hjärnan min fungera så. När jag tar det lugnt och vilar så kommer jag på de bästa idéerna. Ibland verkar allt vara så bakvänt. Ju mer jag försöker desto sämre går det. Släpp problemet och tänk om och det löser sig. Vila och bli kreativ . ”Var som vattnet” kanske den gamle daoistiske mästaren Lao Zi hade sagt?
Läs också:

Inga kommentarer: