Unga startar företag ~ Mot miljonen

tisdag 8 september 2009

Unga startar företag

Läser i DN här på förmiddagen att många unga vill starta eget. Tycker sådana nyheter är kul att höra om, att unga människor idag vågar ta steget och tro på sina idéer. Jag själv som är en "late bloomer" vad det gäller att starta företag blir lite avundsjuk på dessa unga som så tidigt börjar processen att starta eget. Fast å andra sidan kanske man ibland mår bra av lite mer erfarenhet och skinn på näsan? Många kanske förväntar sig en rivstart på sitt företagande, men det är också en slitsam process.

Det skulle vara intressant med statistik vilka typer av företag som startas upp idag och hur dessa utvecklas. Vet inte om det finns någonstans. Någon som har lite tips?

Annars så är måndagar och tisdagar veckans absolut värsta dagar tycker jag. Känns alltid tungt att dra igång en ny vecka på jobbet med lektionsplanering och allt administrativt jag har i mitt arbetsledaransvar. Det brukar alltid vända på onsdagar som tur är...

1 kommentar:

Herr K sa...

Jag hörde detta på nyheterna idag också, vilket är positivt. Men som du skriver, jag tror att arbetslivserfarenhet i allmänhet och livserfarenhet i synnerhet bara är ett plus.

Självklart finns det unga entreprenörssjälar som kommer lyckas, men i så ung ålder krävs det en väldigt stark drivkraft och mycket stöd för att lyckas... men bättre att satsa och misslyckas än att inte satsa alls!