Säkerheten på internetbanker ~ Mot miljonen

torsdag 17 september 2009

Säkerheten på internetbanker

Skickade idag iväg ett meddelande till min nätbank Avanza. Jag har nämligen varit orolig vad som skulle hända om någon ondsint människa fick tag på mina inloggningsuppgifter. Avanza använder ju nämligen inte några säkerhetsdosor.

Jag citerar här svaret:

"Hej Mr Bond,Tack för ditt meddelande.Det stämmer att du inte har möjlighet till
"dosor" för inloggningen på Avanza Bank. På banker som använder sig av
inloggningsdosor brukar man normalt kunna göra överföringar/uttag till
konton andra än sina egna, på Avanza Bank är det inte möjligt att
göra sådan överföring. Skulle du alltså begära ett uttag från ditt konto
hos oss till ett konto som står skrivet på en annan person så skulle uttaget
makuleras så fort den känner av att kontot inte är ditt.Läs gärna mer om
säkerheten på Avanza Bank via "Kundservice" -> "Säkerhet". Du är även
välkommen att ringa oss om du har fler funderingar kring säkerheten."

Detta svar lugnar iallafall mig för tillfället. Man borde kanske lita på att säkerheten på internetbanker ändå fungerar bra? Det värsta som kan hända i så fall är ju att någon loggar in och säljer och köper i mitt ställe. Och med tanke på att jag kollar av saker och ting relativt ofta borde jag upptäcka detta i tid.

Gillar kundtjänsten på Avanza, de svarar alltid snabbt och är trevliga.

Inga kommentarer: