Rock n´ Roll på Swedbanks bolagsstämma ~ Mot miljonen

tisdag 15 september 2009

Rock n´ Roll på Swedbanks bolagsstämma

Det verkar ha gått hett till på Swedbanks bolagsstämma inför nyemissionsbeslut. Aktiespararna är helt enkelt lite pissed off pga nyemissionen. Men storägarna som säkerligen tjänar mängder på denna emmission röstade självklart igenom förslaget.

Häromdagen berättade jag om mitt inlägg om aktieindexobligationer för en vän samt att jag har en känsla av att många banker krämar ut så mycket som möjligt av sina kunder utan att de får tillräckligt tillbaka. Jag möttes då av osäkerhet och undrande kommentarer som: "ska man inte lita på bankerna egentligen, hur skall man bete sig då?"

Antar att det ligger en stark trygghetskänsla i att leva i förvissning om att banken ordnar så att mina stålar växer. Tyvärr stämmer det inte. Banken vill ha vinst till sig själv framförallt och sätter inte alltid kunden i första rummet, tycker jag. Men i trygghetsnarkomanernas land Sverige är det väl bäst att hålla käft om det och låta folk leva i (falsk?) fövissning om att banken ordnar vinsten.

Mot bakgrund av detta kan jag tycka att det är helt absurt hur lätt Swedbank kan genomföra två nyemissioner på ett år. Det borde inte få hända att bankerna spekulerar med svenska folkets pengar på sådant vis att de måste be om mer pengar!!

Själv har jag sedan i somras hållt mig undan swedbank. Kanske att det finns ett bra köpläge efter att emissionen har gått igenom. Nu bör det väl bära av nedåt ett tag...

5 kommentarer:

Herr K sa...

Bra skrivet. Jag hade också fullt förtroende för bankerna förr när jag inte var insatt i marknaden. Idag ser jag dem snarare som penningblinda girigbukar som uppfinner allt mer komplicerade produkter att sälja till sina kunder och ta ut saftiga avgifter för, men som sällan genererar någon nämnvärd värdeökning.

Bättre att försöka ha så stor kontroll över sina pengar som möjligt, och inte låta banken spekulera friskt med dem.

john sa...

Vad tror ni, kommer Swedbank dela ut nästa år?

Herr K sa...

john: ja det är ju frågan... om kreditförlusterna ökar blir det nog ingen utdelning att tala om ifall de vill undvika ytterligare en emission framöver, vilket en del redan tror kommer bli fallet. Men den som lever får se, underligare saker har inträffat förr!

inte miljonär än sa...

Det som eventuellt kan vara positivt är att den övervärderade swedbank aktien går ner efter att teckningen är genomförd och att man efter emissionen kan komma in lite billigare.

Så var iallafall fallet med Trelleborg, kanske kommer det fungera annorlunda med Swedbank?

För övrigt, om de kör utdelningar så är det inte så lite konstigt....

J sa...

Bra skrivet. Bankens jobb är inte att göra dig rik. Det är att göra banken rik. Å andra sidan är ägarperspektivet inte alltid oangenämt. Ur ett kundperspektiv blir man dock alltid blåst.