Passiv inkomst – möjlighet eller falsk förhoppning? ~ Mot miljonen

torsdag 3 september 2009

Passiv inkomst – möjlighet eller falsk förhoppning?

Ibland tycks vårt kära www svämma över på alla bredder med sidor, bloggar och artiklar om dom stora möjligheterna med passiva inkomster. Man skall genom den passiva inkomsten kunna sitta med sin öl framför tv-apparaten medan sajten man finurligt snickrat ihop drar in extra inkomster. Men är en passiv inkomst en verklig möjlighet eller en falsk förhoppning?


Ordet passiv innebär, enligt http://www.ne.se/ en aktivitet som underlåter att av egen kraft uträtta något. Hur ingenting kan åstadkomma något av värde vet jag inte. Det som man menar är väl egentligen skapandet av en tjänst som kräver en del initialt arbete men som sedan genom sin genialitet genererar inkomster per automatik och utan upphovsmannens vidare engagemang. Jag håller mig själv ganska tveksam till om detta är möjligt. Jag vet inte än. Vad finns det då för olika typer av, låt oss nu istället, kalla det för semi-passiva inkomster?

Passiv inkomst - landningssajt och webbtjänst

Många som jobbar med passiva inkomster skapar skräddarsydda gratistjänster som organiserar olika typer av information. Exempel på detta kan vara http://www.passivinkomst.se/ som handlar om just passiva inkomster men där alla länkar och tips genererar annonsintäkter från affiliatenätverk. Detta är ett klassiskt sätt att tjäna pengar. Skriv om hur man tjänar pengar och sälj dina tankar eller starta ett företag som handlar om hur man startar företag (gärna snabbt och enkelt).

Ett exempel till är valutakurser.net skapat av bloggaren Dan där affärsidén är att vara landningssida för hotell och liknande. Paradexemplet på en sådan tjänst kanske kan vara blocket.se som senast gjorde en vinst på 127 miljoner och endast har 20 anställda. Fantastiskt resultat.
Dessa sajter kan säkert skapa en del passiva inkomster men uppbyggnaden kräver mycket tankearbete och tekniska färdigheter. Jag har dock svårt att kalla detta för en passiv inkomst.Läs gärna mer här.

Läs gärna mer om annonsnätverk

Passiva inkomster genom blogg

Ett vanligt exempel som anges som passiv inkomst är bloggen. Man använder då reklamtjänster som google adsense, affiliatenätverk eller jagar egna annonsörer. Min lilla erfarenhet (använder nästan bara adsense) är att det kräver en hel del arbete och en populär blogg som behöver uppdateras dagligen för att detta skall fungera. Detta tycker inte jag räknas som en passiv inkomst.

Kanske att tipsbloggen genom bra SEO-arbete och genom att ha funnits länge kan generera pengar utan någon vidare hög uppdateringsfrekvens. Men vad gäller min egen blogg så har jag en timlön som knappt täcker en bananflugas matkostnader. Visst kan du tjäna pengar på bloggen, det finns bra exempel på detta som http://www.blogg.tkj.se/, http://www.blondinbella.se/ eller http://www.kenza.se/. Men då får man vara beredd på att lägga mängder av tid och engagemang. Själv använder jag tre stycken olika affiliateprogram från svenska företag, nämligen Adtraction, Tradedoubler och Affiliator. Länkar till dessa hittar du här:
Adtraction: Adtraction
Tradedoubler Klicka här!
Affiliator: Tjäna pengar på din webbplats!


Klicktjänster
Sedan finns det företag som erbjuder betalning för att klicka på annonser på hemsidor. Du får också mer pengar om du lockar in andra att göra likadant. Ett exempel på en sådan tjänst är http://www.bux.to/. Det som jag kan tycka är lite komiskt med sådana här idéer är att det ju kräver mycket tid för att göra något så urbota tråkigt som att surfa runt och klicka på annonser. Det är svårt att kalla detta för passivitet.


Passiv inkomst med Aktier/Utdelningar


Detta är kanske den vanligaste passiva inkomsten som finns bland människor idag. Att genom kloka investeringar få långsiktigt passiva inkomster. På http://www.borsdata.se/ hittar du mycket bra information om detta. Vill du lära dig mer om fundamental analys kan du kika in på aktiekunskap.nu. Även här krävs en mängd arbete att läsa på, följa med i företagsutvecklingen osv och jag tycker inte heller detta kan ses som helt passiva inkomster.

Guld och silverinvesteringar
Nu är jag själv ingen expert på guld och silver investeringar men många i ekonomibloggosfären investerar i ädelmetaller för att senare sälja dem dyrare. De senaste åren har ju också guldpriset ökat oerhört starkt. Vill du lära dig mer om guld och silverinvesteringar kan du gå till GuldSilver.info. Vill du få tips om hur man kan sälja sitt guld kan du gå till sajten Sälja guldet

Min egen filosofi om passiva inkomster


Orsaken till varför jag skriver detta är att jag själv har varit/är intresserad av att skapa webbtjänster för att få extra inkomster. Men för mig handlar detta inte om passivitet utan kreativitet och lust. Jag tror inte man kommer någonstans utan att gilla det man gör, vara envis och noggrann. Tycker att man inte nog kan poängtera att det är svårt att utveckla en bra produkt/tjänst. Det kräver tid.
Frågan är också om livet verkligen handlar om att vara passiv och inte jobba. Handlar det inte om att göra saker man tycker om. Varje dag. Och att verkligen älska och driva sina projekt framåt. Om projektet sedan genererar pengar och därtill är relativt självgående så är detta en positiv bieffekt som även jag hoppas uppnå.
Men jag önskar härmed en förändring av begreppet passiv inkomst till semipassiv inkomst!

Läs också:
Sajten ekonomiskt fri om att bli ekonomiskt oberoende

Hyra film på nätet - utvärdering och tips
Bonuspengar
En vinnande strategi för att spara i fonder
Aktieindexobligation För- och nackdelar

12 kommentarer:

john sa...

läs gärna mina inlägg om bux.to . finns under "tips på passiv inkomst".

mvh // www.ekonomisktrygghet.com

Herr K sa...

Intressanta tankegångar. Personligen har jag inte som mål att kunna leva på passiva inkomster, men att få in pengar passivt vid sidan av är ju ingen omöjlighet.

Min uppfattning är dock att för att kunna leva enbart på passiva inkomster så måste du antingen slita hårt genom att starta upp ett företag tills det är självgående utan din medverkan, eller spara/investera så mycket pengar att du kan leva på enbart ränta eller utdelningar. Alternativt vinna en mångmiljonvinst på lotto...

Har man enbart som mål att kunna leva på sin passiva inkomst så tror jag dock inte man lyckas, man måste brinna för det man gör på vägen dit.

inte miljonär än sa...

Herr K, håller med dig till fullo, de som har lyckats med "passiva inkomster" har fått jobba ordentligt tror jag.

Det är nog väldigt få gånger som en passivitet leder till en framgång. Hårt jobb, engagemang och vilja att lyckas krävs.

inte miljonär än sa...

John, skall läsa dina inlägg om bux, intressant. Tycker du att det fungerar?

J sa...

Håller med herr K, antingen bygger man ett system som man bakar in i ett företag vilket gör att det är självgående, eller så lever man på utdelningar och ränta. Skog ser jag också som passiv inkomst, under förutsättning att man lejt ut skötseln på någon annan.

Herr K sa...

Härligt att höra att folk håller med mig, då är jag inte helt ute och cyklar iallafall :P

Som exempel på företagande kan jag ta min senaste arbetsplats som exempel. Det är ett litet tillverkningsföretag inom elektronikindustrin som startades av två män i början av 80-talet.

De två slet nästan dygnet runt de första åren för att hinna med alla ordrar och att få det att gå runt, samtidigt som familjebildande var närvarande (och antagligen blev lidande). Sen några år tillbaka jobbar ingen av dem kvar i företaget, utan plockar ut sköna 60k var i "månadslön" samt delar på årsvinsten.

Bli Rik & Ekonomsikt Fri sa...

Ha, ha ... bloggade om detta för länge sedan:

http://aterkommandeinkomst.se/passiv-inkomst-eller-wba/

Du har helt rätt. Att tjäna pengar på internet, via mängder av webbsidor, är semi-passiva inkomster.

Passiv Inkomst infinner sig först EFTER att man skapat en produkt/tjänst och ett system som tillåter det hela att bli passiva inkomster.

Det finns, som jag ser det, 3 st businessmodeller där man kan få helt passiva inkomster:

1. Kommersiella fastigheter
2. Infoprenör - skapa informationsprodukter
3. Network Marketing

Alla 3 modellerna kräver initialt att man jobbar för att NÅ upp till de passiva återkommande inkomsterna.

Charlie sa...

Jag skulle vilja likna en webtjänst vid ett företag. Man får jobba som ett jehu för att få hjulen att rulla. När hjulen väl börjar rulla så blir det roligare och man jobbar ännu hårdare. Den dagen man blir nöjd då börjar konkurrensen att göra sig påmind och en dag när man kommer hem från golfrundan eller vad man nu gör medan pengarna rullar in av sig själv så är man omsprungen av någon hungrig typ som vill få sina hjul att rulla.

Har jag hört.

SEO Petter sa...

Tack för ett bra inlägg. Jag tror att det går att skapa sig passiva inkomster, men jag tror även att man behöver arbeta initialt, relativt mycket för att lyfta det man håller på med, till den passiva nivån. Det krävs arbete och stort engagemang för att det skall lyckas.
Men, vi ger det ett försök!

Petter Hedman

Familjeekonomi.se sa...

Ordet passiv används ofta helt fel, bra att du lyfter fram detta.
Gör du inget kommer du knappast få några intäkter.

Och om du jobbar är det ingen passivinkomst. För de allra flesta generar t ex hemsidor kaffepengar och de som lyckas får jobba för det och då kan det knappast heller beskrivas som passiva inkomster.

Bra inlägg.

J sa...

Håller med om att det är ganska svårt att hitta helt passiva inkomster, så personligen satsar jag på vad jag kallar semi passiva inkomster, dvs. inkomster som kräver lite jobb då och då, men inte hela tiden. Det är nära nog tycker jag!

LailaAmrouche sa...

En passiv inkomst kräver självfallet hårt initialt arbete.
Jobbar du med flera nivåers marknadsföring - MLM kan du, när du fått upp ett momentum, låta din business jobba åt dig.
Detta behöver ju inte betyda att Du är passiv ;) Bara att din inkomst trillar in på kontot oavsett om du jobbar eller inte =)

Hemligheten bakom passiva inkomster:
http://www.CashFlowClass.nu/lam/