Oljan och moralen ~ Mot miljonen

torsdag 10 september 2009

Oljan och moralen

Jag har den senaste tiden läst en hel del om Peak Oil, olja som investering och vad som kommer hända med oljeaktier när nu oljenivåerna minskar allt mer. Själv har jag under omgångar spanat in företag som PA Resources och Lundin petroleum men inte kunnat förmå mig själv att investera i dessa pga miljöetiska själ.

Men frågan är om det är en korrekt ekologisk handling att avstå dessa investeringar? Jag menar, de företag jag själv investerar i tror jag inte är några helgon i detta avseende heller. Nu ställer jag frågan till er, är det miljöetiskt hållbart att investera i oljebolag? Vad tycker ni?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker personligen inte att man bör investera i olja om man är miljövän. Investera i bolag som försöker skapa alternativa energikällor istället - det som prickar rätt lär gå bra mycket bättre än oljebolagen när bristen blir märkbar. Men vilket alternativ av de som finns som är "rätt" vet jag inte.

Eller så spekulerar du direkt i oljepriset genom cfd:s eller vad det heter, utan att investera i bolag. Det kan jag tycker är mer acceptabelt ur etisk synpunkt - att spekulera i de råvaror som redan är utvunna istället för att stödja den miljövidriga framställningen. Kanske är det inte bättre egentligen men det känns så när jag tänker på det.

J sa...

Nej, det är det såklart inte. Håller med föregående, det finns så många bra bolag inom förnyelsebar energi som är värda att stödja att jag hellre gör det.

Sen om du vill tjäna en hacka så är det naturligtvis en bra grej. Och om inte du gör det kommer någon annan att göra det (klassiska ursäkten).

inte miljonär än sa...

Jag tror jag håller med er vad gäller svårigheterna att "rättfärdiga" köp av aktier inom oljebolag. Jag skulle vilja köpa aktier i bolag som sysslar med hållbara energikällor men har haft svårt att hitta en potentiell kursvinnare inom detta område.

Jag tror att det är de stora företagen som sakta men säkert kommer att ta marknadsandelar även inom dessa områden.

Någon som har tips på företag som kommer att gynnas av energiopmställning?

Herr K sa...

Jag har dubbelmoral i den frågan. Har aktier i PA Resources (ett av mina största innehav dessutom), samtidigt som jag äger aktier i företag inom förnyelsebar energi, vilket jag helt klart hellre ser får en ljus framtid om jag får välja.

Men tja...jag är inte stolt över att äga oljeaktier med tanke på mina för övrigt gröna värderingar...

J sa...

Kolla in seabased.

inte miljonär än sa...

Kollade in Seabased, är de noterade? Hittade itne deras aktie på avanza nämligen. Läste dock igenom det material som fanns på deras hemsida.

Spännande idé och marknadspotential, däremot tyckte jag det verkade som om det är ganska långt kvar till försäljning/vinst för dem.

J sa...

Nix de är onoterade, så man måste kontakta dem personligen för att få köpa aktier. Energy Potential som jag skrev lite om är också värt att kolla in!

För mer direkt investering kan du kolla in www.o2.se | Annars har du ju tex Vestas som är ganska intressanta =)