Måla börsfan på väggen ~ Mot miljonen

tisdag 15 september 2009

Måla börsfan på väggen

Börsen har nu sedan årets början klättrat närmare 40 % uppåt. Det är långt mer än min egen förväntan och frågan är nu om det börjar bli dags att någon gång under hösten hålla fingrarna på säljknappen?

Finanskvinnan tipsade igår om finansbloggs diagram över återhämtningar efter större recessioner. Och får man tro historien så har alltid börsen rest sig som ett willywonka w efter en lågkonjunktur. Kan vi förvänta oss något liknande nu kanske?

Förra rapportperioden redovisade många svenska storföretag bättre resultat än vad många förväntade sig och vi fick kraftiga uppgångar. Då var det i mångt och mycket valutafördelar och just de ovan nämnda förväntningarna som fick börsen att gå upp. Nu har den svenska kronan stärkts och frågan är om vinsterna kommer att bli lika bra som innan. Förväntningarna på resultat bör också har höjts efter den senaste tidens uppgångar.

Nu till the million dollar question som jag ställer till er, vad kan vi förvänta oss framåt? Uppgång, nedgång, ny krasch eller kanske det bästa börsåret i historien?

5 kommentarer:

john sa...

Hej!
Jag ser att du har en bild på din "värdeutveckling min aktieportfölj". Är det rena bilder eller någon slags widget man kan lägga in på bloggen?

mvh John på ekonomisk trygghet

inte miljonär än sa...

Hej John, det är bilder. Har haft en tanke ibland att programmera en sådan widget. Är dock för programmeringsmässigt inkompetent för detta...

J sa...

Jag tror på nedåt innan det vänder upp på riktigt. Ser man till allsköns statistik så speglar inte börsen verkligheten särskilt bra. Att antalet uppsägningar minskar marginellt har tex varit en anledning för börsen att rusa, men realekonomin är fortfarande i ruiner.

inte miljonär än sa...

Jag tror också på en nedgång någon gång framöver, frågan är hur djup den blir och när den eventuellt kan ske. Just nu är väl räntan så låg att vi mha av konstgjord andning håller igång maskineriet.

Sitter och funderar på om man skall hoppa av börsen ett tag eller om man skall vara med i ned och uppgång.... hmmmmm...

J sa...

Jag stannar inne och spar in courtaget =)