Lyxfällan och Gordon Ramsey ~ Mot miljonen

fredag 25 september 2009

Lyxfällan och Gordon Ramsey

Zappade mellan den galne kocken Gordon Ramseys "kitchen nightmares" och "Lyxfällan" igårkväll. Bägge programmen handlar om ungefär samma sak. Misslyckad restaurang/privatekonomi får hjälp av kockexpert/ekonomiexpert och allt löser sig i slutet.

Det finns något grundläggande spännande som jag fascineras av i sådana program. Det kan nog vara den där turnaround känslan att katastrof vänds till succe genom strukturerat förändringsarbete. Jag har alltid gillat att läsa och titta på saker som går att utveckla, förändra och förbättra.

Lyxfällan tycker jag verkligen har utvecklats positivt denna säsong. Charlie och Mattias ger programmet mer tyngd och kvalitet än de andra två mupparna. Sedan tycker jag att de denna säsong har hittat rätt så intressanta personligheter. Bäst hittills har programmet om kvinnan från Västra Frölunda (där vi har bott) varit. Mest för uttalandet "jae vell bara ha en maan juue" på så ursprungstypisk göteborska som man kan hitta.

Jag vill också rekommendera det mycket utförliga och komplexa inlägget på En entrepenörs blogg om samma program.

4 kommentarer:

zed sa...

Tycker dock gårdagens lyxfällan var rätt dålig, det kändes ju inte som att de förstod allvaret i deras situation, tror tyvär inte det blir långvarit för dem. :S

Men annars håller jag med dig.
Jag som desutom har jobbat en hel del inom restaurangbranschen är också fascinerad av Gordons program! Älskar att han är så djävulskt noga med vad han serverar, vägrar verkligen att sänka sin standard!

J sa...

Haha utförligt och komplext... =)

Håller med om allt, älskar båda de där programmen! Förhoppningsvis kan folk lära sig lite av åtminstone lyxfällan också. Programmet om göteborskan var fint, för hon lyckades verkligen vända situationen också. Tveksamt om de igår klarar det men man hoppas ju!

inte miljonär än sa...

Tror också de igår kan få en hel del problem. Tjejen verkade ju ha svårt att få in att de verkligen var tvungen att byta bilen... Snacka om förnekelse.. Men jag hoppas att allt har gått bra för dem!

ducedo sa...

Kan detta vara intressant?
http://omtvserier.se/jobb/