Lurigt läge - Börsen mitt i veckan ~ Mot miljonen

onsdag 16 september 2009

Lurigt läge - Börsen mitt i veckan

Det är uppåt på börsen under onsdagen under ledning av finanssektorn. Visserligen har vi legat och skvalpat i samma intervaller under en period och jag har svårt att se att ett genombrott skall ske varken uppåt eller nedåt.

DN har idag tom en relativt nyanserad artikel om statistik som manipuleras. Nu när vi har passerat årsdagen av Lehman brothers konkurs menar man att statistiken kommer att bli lättare att manipulera och få att se mer positiv ut. De har också med en intressant kommentar från Cecilia Kingsley, swedbank, banken jag ondgjorde mig över igår:

"Det svåra är att se lite längre fram. Vi vet inte i vilken utsträckning den
nuvarande återhämtningen är ett resultat av de förtroendeåtgärder som
centralbanker och regeringar infört. Vi vet inte heller vad som kommer att hända
när dessa åtgärder så småningom ska monteras ned, fortsätter hon."

Vi lever kanske på konstgjord andning just nu i ekonomin. Jag är själv relativt orolig för vad som händer den dag då räntan höjs osv. Oron grundar sig i min rädsla för att tappa den värdeökning man nu under några månader har fått njuta av. Iallfall väntar antagligen ingen räntehöjning innan årsskiftet enligt VA.

Under min bussfärd till jobbet på morgonen läste jag igenom ekonomisidorna i dagens GP. Fastnade för artikeln från bilmässan i Frankfurt där Saabs och Volvos representanter nu gör allt för att förmedla så positiva budskap om framtiden som möjligt om framtiden. Även Christian Köenigsegg är där och menar att en av orsakerna att de vågar driva igenom affären är den nya modellen av Saab 9-5. Den skall enligt honom vara mycket bra. Själv blir jag inte särskilt imponerad av varken bilder eller data. Tycker att den är ganska ful och bränsleförbrukningen är ingenting att hurra över. Borde inte bilindustrin lyckas producera mer bränslesnåla bilar än så??

Iallafall tror jag att om marknaden tror på de svenska biltillverkarnas positiva budskap kommer det få stor genomslagskraft även i många andra industriföretag som levererar till dessa.

Nu skall jag inmundiga en kvällsmat och njuta av tv-apparatens förmåga att underhålla mig. Ha en gó onsdagskväll!