Kassaflöde - Så fungerar det ~ Mot miljonen

måndag 28 september 2009

Kassaflöde - Så fungerar det

När jag började handla med aktier så var kassaflödet eller kassaflödesanalys en av de saker jag direkt tyckte var svårt att förstå mig på. Det har också tagit några månader innan poletten någorlunda trillade ned. Här gör jag ett försök att förklara vad kassaflöde är och varför kassaflödet är viktigt.

Kassaflöde
Med kassaflöde menar man hur mycket pengar det flödar in och flödar ut i företaget under en tidsperiod. Har företaget starkt positivt kassaflöde ger det stora möjligheter till investeringar och utveckling. Har företetaget negativt kassaflöde under en tidsperiod naggar detta i både resultat och besparingar. Ett exempel som vissa mindre seriösa aktörer gör för att öka kassaflödet är att minska förfallodagarna på fakturor ut men sega på att betala in skulder de själva har.

Berättar hur företaget egentligen mår
Kvartalsrapporter och årsredovisningar i all ära men ibland lyckas företagen som såklart är experter på redovisning att dribbla bort negativa resultat genom försäljningar av anläggningstillgångar och liknande. Man kan alltså sälja av tillgångar för att på så vis redovisa bättre resultat. Här är det viktigt att veta att kassaflödet kan vara en viktig indikator för att lyckas se igenom detta. Har företaget negativt kassaflöde, dvs flyter det ut mer pengar än kommer in, så är det en varningssignal för framtiden trots att resultatet ser bra ut!

Ibland använder man begreppet fritt kassaflöde för att förtydliga att man till skillnad från vinst inte har manipulerat mha redovisningstekniker.

Avslutande reflektion
Jag vill avslutningsvis påpeka i all ödmjukhet att jag inte är ekonomiskt utbildad, det jag har lärt mig har jag lärt mig själv. Därför är jag som vanligt tacksam för kommentarer om något är felaktigt eller om jag har missat någon viktig del!

7 kommentarer:

J sa...

Enkelt och bra förklarat. =)

inte miljonär än sa...

tackar!

Miljonkoden sa...

Håller med, bra förklarat :)

David sa...

Håller inte med om att det skulle vara oseröst att aktivt arbeta med betalningstider för lev- och kundfakturor. Snarare är det ett förhandlingsargument som påverkar slutpriset, liksom leveranstider mm. Genom att justera kredittiderna med några dagar kan öka sin kassa och får dåmöjlighet att minska sina lån.

För den som vill lära sig mer om kassaflödesanalys finns det ett lättanvänt verktyg att hämta ner gratis på http://www.bonanza.se/kassaflodesanalys.shtml

//David

inte miljonär än sa...

- David, tack för din kommentar och för tipset, skall kolla in det!

Anonym sa...

ÄR det möjligt att det fria kassaflödet per aktie kan vara mer än själva vinsten per aktie för det året?

Rikard Utkovic sa...

Bra förklarat