Lördagsmorgon - sanningen om Ikea ~ Mot miljonen

lördag 12 september 2009

Lördagsmorgon - sanningen om Ikea

Jag sov till klockan 12.30 idag. Jag är 31 år gammal och får väl numera anses som vuxen och borde inte ha kvar sådana tonårsfasoner. En sammanlagd sovtid på 11 timmar. Kroppen känns återuppstånden och befriad från veckans synder, känns oerhört skönt ändå, livsnjutning.

Morgonkaffet ägnades tillsammans med dagens Göteborgspost och katten Frans liggandes bredvid som en fullständigt närvarande och harmonisk varelse. Läser en artikel om en nyutkommen bok om ikea. Det är Johan Stenebo som jobbat inom företaget i 20 år och som avhoppad ikean nu avslöjar "sanningen" bakom företaget.

Han menar att Ikea kommer att falla ihop efter att grundaren Ingvar Kamprad så småningom inte längre kommer att kunna leda företaget. Han menar att insynen är noll i företaget som drivs genom holländska ekonomiska föreningar. Allt för att maximera vinst och minimera skatt.

När jag var student tackade jag de ekonomiska gudarna för att ikea fanns men inser väl egentligen att något är fel när priserna är så låga. Någonstans är det väl jorden, resurserna och den (okända) och billiga arbetskraften som blir lidande för mitt eget billiga leverne. Eller vad sägs om informationen att Sibiriens sista urskogar nu blir de oerhört snygga (ironi) hyllorna Billy, med en livslängd på 3-5 år. Tack Ikea! Tack Ingvar Kamprad!

Skall försöka hålla mig undan företaget på obestämd framtid.

4 kommentarer:

Herr K sa...

Intressant, det borde jag kolla upp som själv är IKEA-konsument!

Den hemska sanningen är väl att vi i västländerna har tillgång till billiga produkter på bekostnad av andra länders arbetskraft och naturresurser.

Man kan ju även fundera över IKEAs ilska över den andrahandsmarknad av deras möbler som uppstod...

inte miljonär än sa...

Jag är ju inte på några sätt någon expert på ikeas förehavanden men min känsla är att vi vet alldeles för lite om ikea. Ofta skönmålas Kamprads imperium i Svensk press som den framgångshistoria som den faktiskt är.

Men känslan kvarstår ändå hos mig att något på något vis är lite fel.

J sa...

Jag ska läsa boken innan jag blir hatare iaf =)

inte miljonär än sa...

J, du har rätt, man borde ha läst boken innan man börjar gnälla.... ;-)