Hyra film på nätet - utvärdering och tips ~ Mot miljonen

onsdag 9 september 2009

Hyra film på nätet - utvärdering och tips

Du sitter fredag kväll, tacosen uppäten, det billiga rödtjutet öppnat. Vill hyra film men inte släpa dig iväg till den enda videobutiken som finns kvar i staden. Finns det månne en bra tjänst för att hyra film på nätet? Här är mina tips och erfarenher:

www.film2home.se
Hyrde film här senast igår då jag köpte och laddade ner watchmen (gillar lite sci-fi då och då). Här finns ett litet guldkorn i månadens film som är gratis för medlemmar. Jag har både streamat och laddat ner film från denna sajt utan problem. Det enda problemet med sajten är det skrala utbudet av nya filmer till vettigt pris. De flesta nya filmer går endast att ladda ner och då får man betala mellan 100-150 kronor för detta.

www.sfanytime.com
Tjänsten från SF som funnits med ett tag. Kvalitén på filmerna är ok och min uppkoppling på 2MB klarar av att streama filmerna. Fungerar rätt bra men jag tycker utbudet av ny film inte är mycket att hurra för. I början var det rätt krångligt att hyra film här då jag var tvungen att ställa in uppspelningen till windows media player samt uppdatera datorns säkerhetsprotokoll. (skydd på kopiering).

Voddler
Jag har nu provat Voddler cirka 3-6 ggr eftersom jag är bredbandsbolagkund. Har har dock aldrig fått Voddler att fungera. Det kan bero på att jag inte har tillräckligt med kraft i min uppkoppling eller att något är strul med min brandvägg, vad vet jag? Tänker dock inte sitta och jobba med det mer utan jag struntar helt i programmet tills att jag hör att det fungerar. Användargränssnittet är också bland det sämsta jag sett på länge.

www.headweb.com
Jag har bara hyrt film här en gång. Tjänsten fungerar på samma sätt som spotify med skillnaden att man betalar per film. Du laddar ner en klient till datorn. Headweb har många gamla klassiker som kan vara kul att se men även dessa har mindre utbud av nya filmer. Anledningen till att jag inte använder dem mer är att min uppkoppling inte klarar av att streama filmerna. Dom har hög kvalitet så det krävs en uppkoppling över 2MB, kanske mer.

Lovefilm.se
Lovefilm fungerar så att man inte streamar filmerna, istället skickas de hem till dig. De har en hel del erbjudanden att prova på gratis under en perion så man kan testa lite. Jag har några kompisar som är helt sålda på detta, själv gillar jag att streama!
Just nu har de ett erbjudande: Hyr DVD och Blu-ray utan kostnad i två veckor!


Andra hyrfilms-tjänster jag vet finns men inte provat:
Cdon.com
http://www.medianow.se/
http://www.cinemaone.se/

Har ni några tips på sajter där man kan hyra film på nätet med bättre utbud och bra streamingmöjligheter? Vore kul att höra om ni har några tips!

5 kommentarer:

Olov sa...

ninjavideo.net
gratis streaming ju!!

inte miljonär än sa...

Hade jag inte koll på, skall kollas upp, tack för tipset!

Peter sa...

Kul att du nämner Headweb! Ett litet tips är att du numera inte heller behöver vår programvara för att titta på hyrfilmer. Det går lika bra att använda din vanliga webbläsare och streama filmerna direkt. //Peter, grundare Headweb.com

Anonym sa...

Voddler
Funkar som Spotify fast för filmer. Fick min invite igår och har bara installerat det och kollat att det funkar. Jag har en 10/100Mbit uppkoppling så det borde funka bra.
Utbudet är lite begränsat än men det var det när Spotify startade också, så det blir nog bra till slut.

inte miljonär än sa...

Hej Peter, ok vad bra.

Anonym, Visste inte om Voddler, måste man få en invitation för att få "va me"?