Ekonomibloggen – en mansdominerad värld ~ Mot miljonen

fredag 11 september 2009

Ekonomibloggen – en mansdominerad värld

Något som slagit mig sedan jag inträdde i den underbara ekonomibloggosfären är den nästan totala dominansen av män som driver dessas typer av bloggar. Jag satte mig och tittade igenom de bloggar jag själv följer och där hittar vi endast tre som drivs av kvinnor: Finanskvinnan, Köpstopp och ekonomi och Köpstopp.

Surfar sedan in på bloggtoppens hemsida och kollar igenom de 50 första bloggarna och där ser fördelningen ut enligt följande:
Av de bloggar jag tittat på drivs alltså 43 av män och 7 av kvinnor. Det är tydligt att intresset för ekonomi, aktier, fonder och entreprenörsskap främst är något som intresserar det manliga könet. Eller så kanske det är de gamla klassiska könsrollerna som spökar. Män är intresserade av bilar, fotboll, ekonomi och kvinnor av mode, mat, kläder osv.

För ett tag sedan uppmanade Gudrun Schyman kvinnor att köpa mer aktier för att utjämna könsrollerna i företagens ägande. Kan inte annat än tycka att det är en bra uppmaning. Gudrun har jag själv träffat en gång i tiden då vi var på samma ledarskapskurs en vecka (se bildbevis ovan). Innan jag träffade henne hade jag förstås en del fördomar, skapad av kvällstidningarna, men efter veckan så var jag imponerad. Hon är en oerhört stark kvinna.

5 kommentarer:

Herr K sa...

Jag har faktiskt reflekterat över samma fenomen när jag började kolla igenom den ekonomisk inriktade bloggosfären. Att vara ekonomiskt medveten kan ju i mitt tycke inte vara något typiskt manligt? Jag gör i alla fall mitt bästa och försöker peppa folk omkring mig, män som kvinnor, att bli mer medvetna. Förhoppingsvis lyckas det i längden :)

inte miljonär än sa...

jag själv har mitt eget lilla projekt att peppa min sambo att ta tag i ekonomin. Igår slogs tv´n på och lite lägligt (och planerat) var lyxfällan på tv.

Efteråt kom kommentaren, "jag måste kolla min ekonomi". Mission accomplished... ;-)

Anonym sa...

Tanterna skriver ju inte så mycket om ekonomi heller !

Herr K sa...

Lyxfällan ja...antar att ekonomi måste vara kvällsunderhållning för att tilltala kvinnor :P Jag ska iaf se de två senaste avsnitten strax, skall bli intressant!

Anki sa...

Intressanta reflektioner! I vårt hem av vi gemensam ekonomi och delar även på ekonomisysslorna.