Börsen mitt i veckan - nu är det tydligen en bubbla ~ Mot miljonen

onsdag 2 september 2009

Börsen mitt i veckan - nu är det tydligen en bubbla

Nyhetsrapportering kring börsen börjar i mina ögon bli alltmer komisk med drag av manodepressivitet. Det var inte många dagar sedan som DN publicerade finansanalytikernas glädjeutrop att det väntade en ljus börshöst. Själv bli jag alltid skeptisk när sådana nyheter kommer. Den här veckan har ju också allt sjunkit som en blyvikt mot botten och nu gäller nya löpsedlar:
Varning för börsbubbla (DN)
Börsen går ner (GP)
Tredje sura dagen (DI)

Det har varit en rätt massiv nedgång i tre dagar där Kina har agerat lok och USA och Europa följer efter. Jag vet inte varför men det känns rätt. Den senaste tidens uppgångar verkar kommit mer ur en längtan att allt skall gå upp än fakta, rapporter och tydliga tecken på att vi skall ut ur krisen.

Jag tror vi får en rätt rörig höst fram till nästa rapportperiod, då kommer vi veta om vi återigen skall uppåt. Tills dess får man väl undvika att läsa manodepressiga nyheter som tycks ändra inriktning från den ena dagen till den andra.

3 kommentarer:

Herr K sa...

Jag tycks ha bedömt läget på samma sätt som dig. När jag i förra veckan funderade på att sälja mina aktier i RNB så stod de över strax 7 kr, men valde att behålla dem. Sedan dess har samtliga aktier i mitt innehav sjunkit, och även börsen som helhet.

Det är faktiskt ganska komiskt när man ser hur gammelmedia svänger från dag till dag beroende på börshumöret...

minna sa...

det har gått upp alldeles för fort! Jag väntar på nya nedgångar! Sen handlar jag lite igen!

inte miljonär än sa...

Herr K, tänkte själv tanken i fredags att det var läge att sälja en del, men segerrusig i sinnet så tänkte jag nog att det inte skulle rasa så radikalt... ;-)

Minna, det är nog klokt. Det jag tycker är svårt (som vanligt) är att se var botten ligger denna gång.