Börsen mitt i veckan - Bankbluffen avslöjas igen ~ Mot miljonen

onsdag 23 september 2009

Börsen mitt i veckan - Bankbluffen avslöjas igen

Aftonbladet har, läs och häpna, idag en artikel om att svenska banker tar hutlösa avgifter för sina fonder samtidigt som de knappt ens slår index. Dessutom är det inte någon som aktivt förvaltar fonderna trots att höga avgifter tas ut.

Det är inget att förvånas över. Bankerna i Sverige tjänar grova stålar på att ta ut avgifter för att förvalta spararnas pengar. För banken är det självklart en win-win situation. De får kapital att låna ut eller placera om som genererar mer vinst. Dessutom tar de avgifter av spararna för att överhuvudtaget ta emot dessa pengar. Det är mycket konstigt att detta inte kritiseras mer från media!

Idag går det bra för verkstadssektorn som jag själv är starkt exponerad mot. Samtidigt varnar Atlas Copcos nya vd att marknadsläget inte har förändrats särskilt mycket den senaste tiden utan ligger kvar på samma nivåer.

I min egen portfölj så står Trelleborg för den svängigaste resan. Ner starkt förra vecka och nu upp igen denna vecka. Vad är det som har hänt? Ingen aning... Jag ligger iallafall kvar och tänker skvalpa med ett tag till. Nu är det också lönetid för mig själv och tydligen har jag levt billigt denna månad så jag kunde fylla på aktiekontot med 1400 sek extra nu. Dessa får gå in i min nyanskaffade kapitalförsäkring.

Inga kommentarer: